preskoči na sadržaj

Osnovna škola Jagode Truhelke Osijek

Vijesti

Učimo povezujući sadržaje

Autor: Višnja Cvek, 26. 4. 2023.

korelacijski pristup nastavi

Suvremena nastava podrazumijeva povezivanja sadržaja učenja kako bi učenici shvatili svrhu i cilj poučavanja nečega. Najčešće se povezuju srodni sadržaji društvenih ili STEM predmeta, no u 5. razredu moguće je povezati i sadržaje Hrvatskoga jezika (područje Književnosti i stvaralaštva) i Matematike. Korelacija je zamišljena kao dvosat u kojemu se izmjenjuju učiteljice  hrvatskoga jezika i matematike, kao i aktivnosti koje su osmislile za učenike.

Ishodi na razini predmetnoga kurikuluma koji se pri tome ostvaruju su:

 OŠ HJ B.5.2. Učenik razlikuje temeljna žanrovska obilježja književnoga teksta

– prepoznaje jezično-stilska obilježja književnoga teksta na konkretnim primjerima: preneseno značenje

– razlikuje tekstove prema poetskim, proznim i dramskim obilježjima na osnovi tematike, likova i načina izlaganja, strukture teksta

OŠ MAT A. 5.3. Učenik povezuje i primjenjuje različite prikaze razlomaka

Ishodi međupredmetnih tema su:    

osr A.2.3. Učenik razvija osobne potencijale.

uku A.2.2. Učenik primjenjuje strategije učenja i rješavanja problema u svim područjima učenja uz praćenje i podršku učitelja.

Za ovaj dvosat učiteljice hrvatskoga jezika i matematike su predvidjele sljedeće ishode na razini aktivnosti za učenike:

  -           učenik sluša s razumijevanjem tekst

-             učenik zaključuje o pravom i prenesenom značenju teksta/priče

-             učenik aktivno sudjeluje u heurističkom razgovoru

-             učenik rješava matematičke zadatke

-             učenik tumači značenja poslovica dobivena u matematičkim rješenjima

-             učenici u paru pišu dijalog s prenesenim značenjima 

 

Ovakav je bio tijek aktivnosti na satu:

1. aktivnost: osnovno i preneseno značenje riječi

a) HJ – Učitelj čita učenicima anegdotu Unuk i djed (NL 1).

Učenici samostalno zaključuju o značenju djedovih riječi u posljednjoj rečenici

„ ne pada jabuka daleko od stabla.“ (Ima li riječ jabuka osnovno ili preneseno

značenje u djedovoj rečenici?)

 

 

Unuk i djed (NL 1)

Bili su praznici i roditelji su me odveli djedu na nekoliko dana. Moj je djed jako mudar čovjek i često me je podučavao raznim korisnim stvarima i govorio mi razne poslovice. Jednoga smo dana šetali selom. On je hodao sa štapom u jednoj ruci, a drugom je mene držao za moju ruku. Hodali smo prema trgovini kad ja na zemlji ugledah novčanicu. Htjedoh se sagnuti i uzeti je, ali me djed povuče i kaže: „ Sa zemlje se ništa ne diže!“ Meni baš nije bilo pravo, ali nastavismo dalje hodati. Baš kad smo bili blizu trgovine, djed se spotakne o neki kamen i padne na zemlju. Pružio mi je ruku i rekao da mu pomognem da se digne, a ja sam mu na to rekao: „ E, dragi djede, sa zemlje se ništa ne diže!“ On se osmjehnuo, a ja sam mu ipak pomogao. Malo kasnije toga dana, moji su roditelji došli po mene, a djed im je ispričao cijeli taj događaj i rekao da sam mudar i tvrdoglav, ali da se ne čudi jer ne pada jabuka daleko od stabla.

b) MAT – učitelj prepričava učenicima priču o jabuci koja je pala na zemlju (neki govore i na glavu Newtona) i potaknula znanstvenika Isaaca Newtona na razmišljanje o teoriji gravitacije.

c) Učenici zaključuju u kojoj priči jabuka ima osnovno, a u kojoj preneseno značenje. Objašnjavaju značenja na temelju vlastitih doživljaja, spoznaja.

2. aktivnost: „mini-lekcije“

HJ – „mini-lekcija“ - učitelj heurističkim razgovorom s učenicima dolazi do pojma prenesenoga značenja u  književnom tekstu. Zaključuju kako poslovice, koje su prisutne u svakodnevnoj komunikaciji, uvijek imaju prenesena značenja.

MAT - „mini-lekcija“ – učitelj ponavlja s učenicima vezu razlomaka i dijeljenja. Na oglednom primjeru tumači učenicima kako riješiti zadatak razlomaka s uporištem u poslovici.

3. aktivnost: razlomci s uporištem u poslovici – ogledni primjer:

NL 2

Otkrij poslovicu rješavajući matematički zadatak.

Objasni značenje dobivene poslovice:

1. prva polovina riječi ŠUMA + posljednja trećina riječi LET + NJ + prva petina

riječi AVION ____________________________

2. prva trećina riječi JELICA ______________________

3. treća četvrtina riječi KOZA + druga četvrtina riječi POLAGATI + posljednja

polovina riječi MATO __________________________

Rješenje – poslovica: _______________________________________________

Objašnjenje značenja: ______________________________________________

(rješenje: šutnja je zlato, individualni odgovori učenika –uz učiteljevu pomoć)

 

4. aktivnost: otkrij značenje poslovica skrivenih u razlomcima:

a)Učenici samostalno tumače značenja poslovica koja su dobili rješavajući matematičko-književne zadatke.

Nastavni listići sa zadatcima (NL 3) su dostupni na sljedećoj poveznici:

http://www.antonija-horvatek.from.hr/5-razred/05-Razlomci/Razlomcima-dolijepih-misli-web-dulje.pdf

b) Usmena analiza značenja otkrivenih poslovica.

 

5. aktivnost: dijalog s prenesenim značenjem u poslovicama

a) Učenici u paru pišu dijalog između prijatelja u kojemu trebaju pravilno uporabiti barem jedno preneseno značenje u poslovicama.

Moguće poslovice:

Prošla baba s kolačima; Doći će maca na vratanca; Kako posiješ, tako ćeš i žeti;

Daleko od očiju, daleko od srca; Što na umu, to na drumu; Bolje ikad nego nikad;

Doći će sunce i pred naša vrata; Ispeci pa reci; Ne traži kruh nad pogačom; Tko

prvi do djevojke, njegova djevojka; U nevolji se poznaje prijatelj…

b) Učenici čitaju napisane dijaloge s prenesenim značenjima.

                                                                                   

Vrednovanje za učenje– Usmene povratne informacije tijekom aktivnosti i po završetku svake aktivnosti.

Vrednovanje kao učenje – Vršnjačko vrednovanje napisanoga dijaloga podizanjem listića s razlomcima . ⅟1 = sviđa mi se u potpunosti dijalog; , ⅟2 = dijalog može biti bolji.

 

Ovakva korelacijska nastava je učenicima bila zanimljiva, pobuđivala je znatiželju zadatcima otkrivanja prenesenih značenja u poslovicama s pomoću razlomaka. Učenici su suradnički pomagali jedni drugima u ostvarivanju ishoda učenja.

Vjekoslava Hrastović, prof.




Udžbenici
Lista linkova je prazna
Oglasna ploča
Školski jelovnik
Tražilica


Napredno pretraživanje
Traži
Brojač posjeta
Ispis statistike od 7. 10. 2011.

Ukupno: 423739
Kalendar
« Studeni 2024 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1
2 3 4 5 6 7 8
Prikazani događaji

Pitanja i odgovori
 Naslov: FAQ

  • Naj 10 pitanja

  • Nedavna pitanja

  • Arhiva pitanja
CMS za škole logo
Osnovna škola Jagode Truhelke Osijek / Crkvena 23, HR-31000 Osijek / os-jtruhelke-os.skole.hr / ured@os-jtruhelke-os.skole.hr
preskoči na navigaciju