Učimo povezujući sadržaje
Autor: Višnja Cvek, 26. 4. 2023.
korelacijski pristup nastavi Suvremena nastava podrazumijeva povezivanja sadržaja učenja kako bi učenici shvatili svrhu i cilj poučavanja nečega. Najčešće se povezuju srodni sadržaji društvenih ili STEM predmeta, no u 5. razredu moguće je povezati i sadržaje Hrvatskoga jezika (područje Književnosti i stvaralaštva) i Matematike. Korelacija je zamišljena kao dvosat u kojemu se izmjenjuju učiteljice hrvatskoga jezika i matematike, kao i aktivnosti koje su osmislile za učenike.
Ishodi na razini predmetnoga kurikuluma koji se pri tome ostvaruju su:
OŠ HJ B.5.2. Učenik razlikuje temeljna žanrovska obilježja književnoga teksta
– prepoznaje jezično-stilska obilježja književnoga teksta na konkretnim primjerima: preneseno značenje
– razlikuje tekstove prema poetskim, proznim i dramskim obilježjima na osnovi tematike, likova i načina izlaganja, strukture teksta
OŠ MAT A. 5.3. Učenik povezuje i primjenjuje različite prikaze razlomaka
Ishodi međupredmetnih tema su:
osr A.2.3. Učenik razvija osobne potencijale.
uku A.2.2. Učenik primjenjuje strategije učenja i rješavanja problema u svim područjima učenja uz praćenje i podršku učitelja.
Za ovaj dvosat učiteljice hrvatskoga jezika i matematike su predvidjele sljedeće ishode na razini aktivnosti za učenike:
- učenik sluša s razumijevanjem tekst
- učenik zaključuje o pravom i prenesenom značenju teksta/priče
- učenik aktivno sudjeluje u heurističkom razgovoru
- učenik rješava matematičke zadatke
- učenik tumači značenja poslovica dobivena u matematičkim rješenjima
- učenici u paru pišu dijalog s prenesenim značenjima
Ovakav je bio tijek aktivnosti na satu:
1. aktivnost: osnovno i preneseno značenje riječi
a) HJ – Učitelj čita učenicima anegdotu Unuk i djed (NL 1).
Učenici samostalno zaključuju o značenju djedovih riječi u posljednjoj rečenici
„ ne pada jabuka daleko od stabla.“ (Ima li riječ jabuka osnovno ili preneseno
značenje u djedovoj rečenici?)
Unuk i djed (NL 1)
Bili su praznici i roditelji su me odveli djedu na nekoliko dana. Moj je djed jako mudar čovjek i često me je podučavao raznim korisnim stvarima i govorio mi razne poslovice. Jednoga smo dana šetali selom. On je hodao sa štapom u jednoj ruci, a drugom je mene držao za moju ruku. Hodali smo prema trgovini kad ja na zemlji ugledah novčanicu. Htjedoh se sagnuti i uzeti je, ali me djed povuče i kaže: „ Sa zemlje se ništa ne diže!“ Meni baš nije bilo pravo, ali nastavismo dalje hodati. Baš kad smo bili blizu trgovine, djed se spotakne o neki kamen i padne na zemlju. Pružio mi je ruku i rekao da mu pomognem da se digne, a ja sam mu na to rekao: „ E, dragi djede, sa zemlje se ništa ne diže!“ On se osmjehnuo, a ja sam mu ipak pomogao. Malo kasnije toga dana, moji su roditelji došli po mene, a djed im je ispričao cijeli taj događaj i rekao da sam mudar i tvrdoglav, ali da se ne čudi jer ne pada jabuka daleko od stabla.
b) MAT – učitelj prepričava učenicima priču o jabuci koja je pala na zemlju (neki govore i na glavu Newtona) i potaknula znanstvenika Isaaca Newtona na razmišljanje o teoriji gravitacije.
c) Učenici zaključuju u kojoj priči jabuka ima osnovno, a u kojoj preneseno značenje. Objašnjavaju značenja na temelju vlastitih doživljaja, spoznaja.
2. aktivnost: „mini-lekcije“
HJ – „mini-lekcija“ - učitelj heurističkim razgovorom s učenicima dolazi do pojma prenesenoga značenja u književnom tekstu. Zaključuju kako poslovice, koje su prisutne u svakodnevnoj komunikaciji, uvijek imaju prenesena značenja.
MAT - „mini-lekcija“ – učitelj ponavlja s učenicima vezu razlomaka i dijeljenja. Na oglednom primjeru tumači učenicima kako riješiti zadatak razlomaka s uporištem u poslovici.
3. aktivnost: razlomci s uporištem u poslovici – ogledni primjer:
NL 2
Otkrij poslovicu rješavajući matematički zadatak.
Objasni značenje dobivene poslovice:
1. prva polovina riječi ŠUMA + posljednja trećina riječi LET + NJ + prva petina
riječi AVION ____________________________
2. prva trećina riječi JELICA ______________________
3. treća četvrtina riječi KOZA + druga četvrtina riječi POLAGATI + posljednja
polovina riječi MATO __________________________
Rješenje – poslovica: _______________________________________________
Objašnjenje značenja: ______________________________________________
(rješenje: šutnja je zlato, individualni odgovori učenika –uz učiteljevu pomoć)
4. aktivnost: otkrij značenje poslovica skrivenih u razlomcima:
a)Učenici samostalno tumače značenja poslovica koja su dobili rješavajući matematičko-književne zadatke.
Nastavni listići sa zadatcima (NL 3) su dostupni na sljedećoj poveznici:
http://www.antonija-horvatek.from.hr/5-razred/05-Razlomci/Razlomcima-dolijepih-misli-web-dulje.pdf
b) Usmena analiza značenja otkrivenih poslovica.
5. aktivnost: dijalog s prenesenim značenjem u poslovicama
a) Učenici u paru pišu dijalog između prijatelja u kojemu trebaju pravilno uporabiti barem jedno preneseno značenje u poslovicama.
Moguće poslovice:
Prošla baba s kolačima; Doći će maca na vratanca; Kako posiješ, tako ćeš i žeti;
Daleko od očiju, daleko od srca; Što na umu, to na drumu; Bolje ikad nego nikad;
Doći će sunce i pred naša vrata; Ispeci pa reci; Ne traži kruh nad pogačom; Tko
prvi do djevojke, njegova djevojka; U nevolji se poznaje prijatelj…
b) Učenici čitaju napisane dijaloge s prenesenim značenjima.
Vrednovanje za učenje– Usmene povratne informacije tijekom aktivnosti i po završetku svake aktivnosti.
Vrednovanje kao učenje – Vršnjačko vrednovanje napisanoga dijaloga podizanjem listića s razlomcima . ⅟1 = sviđa mi se u potpunosti dijalog; , ⅟2 = dijalog može biti bolji.
Ovakva korelacijska nastava je učenicima bila zanimljiva, pobuđivala je znatiželju zadatcima otkrivanja prenesenih značenja u poslovicama s pomoću razlomaka. Učenici su suradnički pomagali jedni drugima u ostvarivanju ishoda učenja.
Vjekoslava Hrastović, prof.
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik:...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
- Školski jelovnik ...
Ukupno: 423739
« Studeni 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 1 |
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |