Javno završno predstavljanje projekta KA1 2024.–2025. Erasmus akreditirane OŠ Jagode Truhelke održalo se 2. i 4. rujna 2025. godine u prostorima škole. Prezentirale su se mobilnosti i provedene aktivnosti s naglaskom na primjenu znanja (program).

Nakon što je ravnateljica škole Danijela Zorinić pozdravila prisutne, koordinatorica projekta, stručna suradnica knjižničarka Irena Bando, dala je uvodnu riječ, naglasivši važnost uključivanja u Erasmus projekte i istaknuvši koji su to benefiti za školu. Navela je ciljeve Erasmus akreditacije škole: zdravlje, aktivna nastava na otvorenom, razvoj životnih vještina, mentalnog zdravlja, međuljudskih odnosa i digitalnih kompetencija.

Da bi sudionici projekta bili osposobljeni za razvoj zadanih ciljeva, išli su na mobilnosti–edukaciju u inozemstvo, kako bi stekli potrebne kompetencije. Vrste mobilnosti koje su pohađali bile su:

  • strukturirani seminari, s ciljem stjecanja novih znanja i vještina;
  • Job shadowing, s ciljem boravka u školi i praćenja odgojno-obrazovnog rada škole;
  • učeničke mobilnosti, s ciljem stjecanja novih znanja i iskustava učenika, kao kulturološka razmjena iskustava među vršnjacima.

Prezentacije mobilnosti

U prvom djelu predstavljanja prikazale su se provedene mobilnosti. Tijekom ove školske godine sudionici projekta su pohađali šest različitih seminara u raznim državama diljem Europe.

Seminar Digital Literacy, Internet Safety and Social Media, koji se održavao od 14. do 19. listopada 2024. u Ljubljani u Sloveniji, predstavila je učiteljica produženog boravka Slađana Murković. Na seminaru je stekla znanja o razlikovanju digitalne (upravljanje alatima) i medijske pismenosti (kritička analiza sadržaja), te praktične vještine prepoznavanja lažnih vijesti kroz radionicu Break That News!. Program je obuhvatio metode za razvoj kritičkog mišljenja, platforme za provjeru činjenica, digitalne alate za interaktivno učenje, prepoznavanje govora mržnje i ulogu umjetne inteligencije u moderiranju sadržaja.

Seminar Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention (Barcelona, Španjolska), koji se održavao od 17. do 22. ožujka 2025., predstavila je učiteljica biologije i prirode Vesna Ovničević. Ona je istaknula važnost stečenih kompetencija na seminaru za rad na emocionalnim potrebama i ponašanju učenika, razumijevanje grupne dinamike i njen utjecaj na učionicu, razlikovanje različitih vrsta sukoba te kako ih iskoristiti kao priliku za rast. Također je stekla vještine za provođenje praktičnih aktivnosti za poticanje aktivnog slušanja, empatije i emocionalne pismenosti među učenicima.

Seminar Nordic Education Excellence Unveiled, koji se održavao od 5. do 10. svibnja 2025. u Kopenhagenu u Danskoj, predstavila je Vedrana Čerina, učiteljica engleskog jezika. Ciljevi seminara bili su upoznati polaznike s iskušanim i uspješnim načinima poticanja učeničke autonomije i odgovornosti, kreativnosti, suradničkog i aktivnog učenja te s načinima provedbe interdisciplinarnog pristupa poučavanju.

Seminar Mindfulness (Palma de Mallorca, Španjolska), koji se provodio od 7. do 11. srpnja 2025., predstavila je stručna suradnica pedagoginja Ana Vukojević. Program seminara obuhvaćao je kreativne i suvremene mindfulness metode i tehnike za promicanje razvoja mentalnog zdravlja učenika. Također je sadržavao tehnike razvoja vještina za bolju obradu informacija, poboljšanje pažnje i koncentracije, učenje upravljanja emocijama, smanjenje tjeskobe i umora, jačanje samopoštovanja i socijalnih vještina, poticanje empatije, prakticiranje ljubaznosti u svakodnevnom životu i poboljšanje akademskih vještina.

Seminar Innovative Teaching Methods (Palma de Mallorca, Španjolska), koji se održavao od 7. do 11. srpnja 2025. predstavile su stručna suradnica knjižničarka Irena Bando i učiteljica informatike Anamarija Buzgo. Program seminara je obuhvaćao suvremene metode učenja za 21. stoljeće s naglaskom na korištenje digitalne tehnologije i umjetne inteligencije, ali i brigu o vlastitom mentalnom zdravlju. Prikazana je metoda The 4Cs (Creativity, Critical Thinking, Communication and Collaboration) te je naglašena važnost pravilnog izmjenjivanja tradicionalnih i suvremenih metoda u poučavanju i učenju. Demonstrirana je aplikacija Goosechase za interaktivno istraživanje i učenje na otvorenom.

Seminar Interactive Teaching – Educational Games, Outdoor Activities, New Technology (Oslo, Norveška), proveden od 11. do 16. kolovoza 2025., predstavila je učiteljica engleskog jezika Vedrana Čerina. Tema seminara bile su interakcija među pojedincima, koja se postiže kroz igru, komunikaciju i suradnju, te interaktivnost, koja se postiže svrhovitom uporabom informacijsko-komunikacijske tehnologije. Interakcija i interaktivnost u poučavanju imaju za cilj stvaranje poticajnog okruženja u kojemu će učenici biti motivirani učiti i surađivati.

Druga vrste mobilnosti – mobilnost praćenja poslova – Job shadowing – provela se tri puta u različitim školama i državama.    Na prvi Job shadowing išla su četiri djelatnika u Istituto Comprensivo “Borsellino – Ajello” u Mazara del Vallo na Siciliji (Italija), koji se provodio od 21. do 25. listopada 2024. godine. Ovu mobilnost predstavile su Vedrana Čerina, učiteljica engleskog jezika i Vesna Ovničević, učiteljica prirode i biologije. One su naglasile stjecanje kompetencija poticanja kreativnosti, kritičkog mišljenja i suradnje kroz CLIL pristup u obrazovanju, te Vertical curriculum – metodu za razvijanje kreativnosti i povezivanje s potrebama učenika, kao i razne inovativne pristupe za nastavu na otvorenom i razvoj mentalnog zdravlja.

Drugi Job shadowing organiziran je u OŠ Petefi Šandor (Novi Sad, Srbija) od 4. do 7. prosinca 2024. godine. Predstavile su ga učiteljica informatike Anamarija Buzgo i stručna suradnica knjižničarka Irena Bando. Na ovoj mobilnosti bile su četiri djelatnice škole s ciljem upoznavanja programa škole i praćenja nastave. Program je obuhvaćao nastavu na otvorenom, medijsku i čitalačku pismenost, kulturnu baštinu, radionice razvoja kreativnosti i fine motorike, STEM, rad s učenicima s posebnim potrebama, izvannastavne aktivnosti u suradnji s Konfucijevim institutom i UNICEF-om te međusobnu razmjenu međunarodnih iskustava u školama.

Treći Job shadowing proveden je u CEIP José Payán Garrido (San Juan de Aznalfarache, Španjolska) od 19. do 23. svibnja 2025. na kojem je bilo četiri djelatnika škole. Ovu su mobilnost prezentirale učiteljice engleskog i njemačkog jezika Katarina Ćorković Matančić i Iris Zorić. Učitelji su na mobilnosti stekli znanja o inovativnim metodama poučavanja jezika, matematike, robotike, umjetnosti i glazbe te o primjeni web alata poput Scratcha, Wordwalla, Zowija i Makey Makeyja za razvoj logičkog mišljenja, kreativnosti i suradnje. Upoznali su tehnike poticanja emocionalne pismenosti, empatije i inkluzivnog obrazovanja te povezivanja umjetnosti, plesa i pokreta s učenjem jezika.

Dvije mobilnosti s učenicima provedene su istovremeno, od 6. do 11. travnja 2025. Prva učenička mobilnost održala se u osnovnoj školi Zespół Szkolno-Przedszkolny,Rudnik, nedaleko Racibórza u Poljskoj. Na toj je mobilnosti sudjelovalo pet učenika osmih razreda i tri učitelja. Sudionici mobilnosti upoznali su različite metode rada koje potiču kreativnost, suradnju i razvoj životnih vještina učenika. Posebno su istaknute aktivnosti poput quillinga, kreativnih radionica u knjižnici, promatranja u prirodi i učenja na otvorenom, koje potiču brigu o mentalnom zdravlju i razvijanje zdravih životnih navika. U školi su sudjelovali u interaktivnim radionicama poput “Čarobnog tepiha”, programiranja robota s Lego Spike kockicama, kreativnih igara riječima na satu engleskog jezika te edukativnih aktivnosti u znanstvenom centru Sowa i dvorcu Piast. Sve ove metode povezivale su učenje kroz igru, istraživanje i praktičan rad, čime se jačala komunikacija, timski rad i samopouzdanje učenika.

Druga učenička mobilnost provela se u Pragu, glavnom gradu Češke. U mobilnosti je sudjelovalo dvanaest učenika osmih razreda i četiri učiteljice i stručne suradnice. Domaćin mobilnosti bila je nadbiskupijska gimnazija (Arcibiskupské gymnázium Praha), gdje su učenici tijekom četiri dana stjecali nova znanja i vještine provodeći razne odgojno-obrazovne aktivnosti u školi i izvan nje. Program škole temelji se na klasičnom humanističkom obrazovanju i duhovnom razvoju učenika. Učenici su pohađali glazbenu radionicu, gdje su učili improvizirati na raznim glazbenim instrumentima; sportske radionice, gdje su se upoznavali s vršnjacima kroz natjecanje i suradnju te jezične radionice, gdje su koristili razne digitalne aplikacije za kreativno učenje stranog jezika. Također su stekli nove kulturološke spoznaje obilazeći muzeje, kazališta i druge zanimljive turističke destinacije grada i okolice. Najviše što su učenici stekli bile su životne vještine – snalaženje u novom okružju, korištenje aplikacija za navigaciju, razvoj odgovornosti i briga o sebi.

Primjena znanja s mobilnosti

Prvo izlaganje imala je učiteljica biologije i prirode Vesna Ovničević pod nazivom Pravilna prehrana – istraživačka i praktična nastava. Na izlaganju su predstavljene aktivnosti s učenicima 7. razreda usmjerene na zdravu i uravnoteženu prehranu. Kroz praktičan rad učenici su stjecali znanja i vještine potrebne za izradu zdravih međuobroka te razumjeli osnovne skupine hranjivih tvari. Rezultati rada očituju se u primjeni stečenih znanja u svakodnevnom životu radi razvijanja zdravih prehrambenih navika, kao i u korištenju IKT-a kroz izradu prezentacija i videa. Aktivnosti su nastale na temelju iskustava stečenih tijekom Job Shadowinga u Istituto Comprensivo “Borsellino – Ajello” u Mazara del Vallo na Siciliji.

Drugo izlaganje bilo je Put prema razumijevanju i zajedništvu – aktivnosti na SRO. Prikazana je primjena znanja sa seminara  Conflict Management, Emotional Intelligence and Bullying Prevention, gdje je s učenicima 7.a razreda na satima razrednika provedeno sedam različitih aktivnosti. Aktivnosti su se odnosile na razumijevanje vlastitih emocija, prepoznavanje načina rješavanja sukoba, poticanje socijalno-emocionalnog učenja, razvoj emocionalne inteligencije, poticanje i razvoj empatije, poticanje aktivnog slušanja i razumijevanje važnosti prevencije zlostavljanja među vršnjacima.

Aktivnosti proizašle iz seminara o digitalnoj i medijskoj pismenosti (seminar Digital Literacy, Internet Safety and Social Media) predstavila je učiteljica produženog boravka Slađana Murković. Ona je prikazala nekoliko radionica koje je provela s učenicima produženog boravka, s ciljem poticanja medijske pismenosti i sigurnog korištenja tehnologije. Učenici su sudjelovali u aktivnostima poput Dana bez ekrana – Dana sigurnijeg interneta, Dana medijske pismenosti s temom online igrica i kritičkog mišljenja te radionice „Informacije iz knjiga ili s interneta“. Kroz Crom Music Lab istraživali su vezu između crtanja i glazbe, dok su u sklopu radionice „Medijska pismenost emisije – za mame s ljubavlju“ stvarali vlastite sadržaje i razvijali kreativnost.

Sljedeći prikaz primjene znanja s mobilnosti predstavile su stručna suradnica knjižničarka Irena Bando i učiteljica informatike Anamarija Buzgo s prezentacijom Stvaralaštvo inspirirano čitanjem, prirodom i suvremenim tehnologijama. One su predstavile primjenu znanja s Job Shadowinga u OŠ Petefi Šandor, Novi Sad, gdje su prikazale kreativne metode učenja na otvorenom, kao i razne modele razvoja kreativnosti u razredu. Spoj pripovjedanja i digitalne tehnologije – teatar sjena s izradom lutaka – rezultat je primjene znanja s Job Shadowinga u CEIP José Payán Garrido, San Juan de Aznalfarache, Španjolska. Također su prikazale interaktivan rad s učenicima u razvijanju kritičkog mišljenja i životnih vještina s učeničke mobilnosti u Češkoj u Katoličkoj gimnaziji u Pragu.

Umjetnost strpljenja: čestitke quilling tehnikom prikaz je stečenih znanja i vještina s učeničke mobilnosti u Poljskoj, koji je predstavila učiteljica produženog boravka Jelena Kišosondi. Po povratku s mobilnosti provela je radionice u produženom boravku za učenike 1. i 3. razreda, izrađujući slike i čestitke quilling tehnikom. Prikazala je i prezentaciju Razvoj kreativnosti i logičkog mišljenja kroz slagalicu tangram, gdje se na zabavan način razvija i desna i lijeva strana mozga, važna za razvoj kreativnosti.

Učiteljica kemije Sanja Merdić prikazala je radionice Ioni i njihovo nastajanje – istraživanje kroz igru i Endokrini sustav i komunikacijske vještine kroz suradničko učenje, kao usvojenost novih znanja sa seminara Nordic Education Excellence Unveiled. Učenici su kroz insert metodu učili o žlijezdama, njihovim nazivima i ulogama te na taj način razvijali suradničko učenje, komunikacijske vještine i bolje razumijevanje složenih pojmova. Druga je aktivnost s bila o nastajanju iona koja se temeljila na istraživanju kroz igru. Učenici su izrađivali modele atoma pomoću periodnog sustava i loptica za stolni tenis te ih pretvarali u ione dodavanjem ili oduzimanjem čestica. Suradnički rad poticao je razvoj komunikacijskih vještina, logičkog razmišljanja i trajno pamćenje.

Radionice pripovijedanja u nastavi engleskog jezika predstavila je učiteljica engleskog jezika Vedrana Čerina. Radionice su provedene s ciljem razvijanja interpersonalnih vještina učenika, čitalačke pismenosti, socijalno-emocionalnog učenja te razvoja digitalnih vještina učenika, kako bi se doprinijelo razvoju ciljeva Erasmus akreditacije škole. Radionice su provedene u okviru redovite nastave engleskog jezika, s učenicima 2., 5. i 6. razreda, a osmišljene su nakon promatranja nastave u školi Istituto Comprensivo „Borsellino – Ajello“ u Mazari del Vallo na Siciliji, te pohađanja strukturiranog tečaja Nordic Education Excellence Unveiled u Kopenhagenu.

 Prezentaciju Robotika i umjetna inteligencija u redovnoj nastavi predstavila je učiteljica fizike, informatike i tehničke kulture Višnja Cvek. Ona je predstavila metode rada koje uključuju korištenje novih tehnologija i umjetne inteligencije koja omogućuje simulacije i vizualizaciju složenih pojava, pomaže u rješavanju tehničkih problema, razvijanju kreativnosti, algoritamskog razmišljanja i prilagodbi sadržaja različitim sposobnostima učenika. Posebno je istaknuta primjena Bee-Bot robota u nastavi tehničke kulture i informatike za učenike 5. i 6. razreda koji uvodi učenike u osnove programiranja kroz igru, potiče logičko razmišljanje, prostornu orijentaciju, suradnju, timski rad i učenje kroz pokušaje i pogreške. Učiteljica je naglasila da spoj umjetne inteligencije i edukativnih robota čini nastavu modernom, motivirajućom i učinkovitom.

Izlaganje stručne suradnice pedagoginje Ane Vukojević, pod nazivom Prostor za disanje u 3 koraka / Poticanje kreativnosti i pozitivnih vršnjačkih odnosa, prikazalo je primjenu znanja sa seminara o mindfulnessu. Učenici su sudjelovali u radionicama poticanja kreativnosti i pozitivnih odnosa kroz aktivnosti poput Binga prijateljstva, slaganja tangrama i listića osjećaja. S mobilnosti u Poljskoj stečena znanja koristila je u radu s učenicima u interaktivnim radionicama poput Čarobnog tepiha, programiranja robota s Lego Spike kockicama, kreativnih igara riječima, quillinga te istraživanja u znanstvenom centru Sowa, što je dodatno potaknulo suradnju, maštu i praktično učenje.

Posljednje izlaganje Rezultati projekta i završna evaluacija predstavila je koordinatorica projekta, stručna suradnica knjižničarka Irena Bando, ističući značajno postignute rezultate projekta. Naglasila je njegov napredak u odnosu na prošlu godinu u broju provedenih mobilnosti, broju uključenih učitelja i učenika u mobilnosti, Provedeno je ukupno 22 mobilnosti u kojima je sudjelovalo 29 djelatnika i 17 učenika. Učitelji i stručni suradnici pohađali su šest strukturiranih seminara i tri job shadowinga, dok su učenici sudjelovali u dvjema učeničkim mobilnostima. Stečena znanja primijenjena su kroz 55 aktivnosti u nastavi i izvan nje, a projekt je diseminiran kroz 59 različitih oblika, uključujući izlaganja, objave na mrežnim stranicama i članke u časopisima. Ostvaren je i značajan doprinos kroz 11 eTwinning projekata, od kojih je osam nagrađeno nacionalnom oznakom kvalitete. Projekt je u odnosu na prošlu godinu ostvario napredak u broju mobilnosti, sudionika i diseminacija,

Zaključno, i ova je godina pokazala progres u projektnoj provedbi, povećanje interesa za projekt među djelatnicima i učenicima te sve veće ostvarenje ciljeva Erasmus akreditacije škole.

Tekst: dr.sc. Irena Bando, stručna suradnica knjižničarka

Skip to content