U razdoblju od 7. do 11. srpnja 2025. godine boravila sam u prekrasnom španjolskom gradu Palma de Mallorca, na otoku Mallorca, gdje sam pohađala seminar Mindfulness.
Kroz ovu mobilnost htjela sam ostvariti sljedeće ciljeve: steći nova znanja, naučiti koristiti kreativne i suvremene mindfulness metode i tehnike za promicanje razvoja mentalnog zdravlja učenika; razviti vještine koje se mogu koristiti za bolju obradu informacija, poboljšanje pažnje i koncentracije učenika, učenje upravljanja emocijama, smanjenje tjeskobe i umora, jačanje samopoštovanja i socijalnih vještina, poticanje empatije, prakticiranje ljubaznosti u svakodnevnom životu i poboljšanje akademskih vještina. Kroz praksu mindfulness meditacije i vježbi, učenici i odrasli njeguju vezu i svjesnost „uma i tijela“, težeći uravnoteženijem emocionalnom blagostanju.
Brojne prednosti mindfulnessa
Na seminaru je sudjelovalo 13 sudionika iz Poljske, Litve, Mađarske i Hrvatske. Prvog dana susreta, nakon početnog predstavljanja i upoznavanja, voditeljica i psihologinja Teresa upoznala nas je s mindfulnessom i samom provedbom pune svjesnosti.
Učili smo o uobičajenim mitovima o mindfulnessu te smo doznali brojne prednosti mindfulnessa u školi: emocionalne, psihosocijalne i kognitivne. Vrlo ugodna bila je vježba svjesnog jedenja grožđice i tamne čokolade tijekom koje smo obraćali pažnju na naša osjetila. Zanimljivo je bilo i zamišljati čokoladu te obraćati pažnju na osjetila i senzacije u tijelu u vježbi virtualna čokolada. Uslijedile su vježbe disanja i obraćanja pažnje na dah – udah koji traje 4 sekunde, zadržavanje daha 4 sekunde i izdisanje u trajanju 6 sekundi.
Neobične, ali zanimljive i zabavne aktivnosti bile su igre ponavljanja zvukova među sudionicima gdje je jedan sudionik trebao osmisliti i proizvesti neki zvuk, a drugi sudionik u grupi trebao ga je ponoviti. Pobliže smo se upoznali i kroz igre imaginacije. Dodavali smo zamišljene lopte (velike i male) drugom sudioniku čije smo ime trebali izreći prije samog bacanja lopte.
Najviše me se dojmila vježba skeniranja tijela. Ležali smo na madracu i uz vođenu meditaciju obraćali pažnju na pojedine dijelove tijela, osjećaje, misli i senzacije koje su u tom trenutku bile prisutne u nama.
Promišljali smo i odgovarali na tri pitanja koja nam je Teresa postavila:
- Opiši nedavni događaj kada si u potpunosti bio prisutan u sadašnjem trenutku.
- Koje su te prepreke odvojile od sadašnjosti?
- Kad bi prisutnost imala boju, teksturu, zvuk što bi to bilo, odnosno kako bi izgledala?
Drugi dan bio je rezerviran za kreativne mindfulness aktivnosti istraživanja osjetila. Jedna od njih bila je mirisanje različitih eteričnih ulja i pisanje riječi i asocijacija koje nam padaju na pamet tijekom mirisanja. Nakon aktivnosti s partnerom smo podijelili rezultate. Radili smo i vježbu skeniranja tijela uz pokret. Naučili smo oblike iracionalnih misli – katastrofiranje, crno-bijelo razmišljanje i čitanje misli, zatim smo u aktivnosti kazalište uma u paru smišljali iracionalne misli te glumili pozitivne i negativne reakcije na njih.

Puna svjesnost u prirodi
U srijedu, 8. srpnja s voditeljicom Teresom našli smo se ispred centra za održavanje seminara i uputili se na obližnju gradsku plažu. Tamo smo, uz prekrasan pogled na Sredozemno more, izvodili vježbu svjesnog hodanja. Dobili smo i zadatak pronaći predmet koji predstavlja vrijednost ili osobinu koju trebamo i želimo u svom životu. Prošetali smo do parka Parc de la Mar smještenog u blizini katedrale. Teresa nam je tamo dala zadatak da pronađemo predmet koji simbolizira osobinu ili vrijednost koje se želimo riješiti i izbaciti ju iz svog života. Okupili smo se u krug. Jedni drugima smo pokazivali predmete koje smo našli u parku. Uz zahvalu i nekoliko izgovorenih rečenica odbacili smo ih od sebe. Nakon toga smo pokazivali predmete s plaže koji predstavljaju priželjkivane vrijednosti i stavljali ih ispred sebe uz pozitivne rečenice dobrodošlice.
Posjetili smo muzej suvremene umjetnosti Fundación Juan March Palma koji se nalazi u centru grada. Imali smo prilike vidjeti djela velikih umjetnika poput Joana Miróa i Salvadora Dalíja. Jako mi se svidjela mindfulness aktivnost disanja koju smo radili u muzeju. Odabrali smo jednu sliku i dvije boje na njoj. Duboko smo udisali dok smo gledali u jednu boju, a izdisali gledajući drugu odabranu boju na slici. Na kraju smo otišli do velike gradske tržnice Mercat de l’Olivar. Tamo smo dobili najizazovniji, ali i motivirajući zadatak promatranja osjetila i obraćanja pažnje na sadašnji trenutak. Zadatak je bio izazovan zbog gužve, buke i velikog broja namirnica, odnosno podražaja za naša osjetila. S Teresom smo komunicirali o svom iskustvu pa smo usporedili mindfulness aktivnosti u zatvorenom i tihom prostoru te u onom prirodnom, odnosno nekontroliranom svakodnevnom prostoru.
Edukativni mindfulness sadržaji
Četvrti dan našeg seminara sudjelovali smo u vođenoj meditacijskoj aktivnosti skeniranja tijela uz vježbanje ljubaznosti prema sebi samima. Zamišljali smo i svoje sretno mjesto uz obraćanje pažnje na sva osjetila. Crtali smo vlastiti unutarnji krug u koji smo najprije upisivali imena bliskih ljudi s kojima najviše razgovaramo i s kojima možemo biti otvoreni (obitelj i bliski prijatelji), zatim smo u sljedeći, veći krug upisivali imena dragih ljudi koje poštujemo i cijenimo, ali ne dijelimo s njima sve (prijatelji, radne kolege). U treći najveći krug upisivali smo imena ljudi s kojima dolazimo u kontakt, ali nastojimo biti distancirani od njih (npr. neke radne kolege, roditelji učenika).
Jako me se dojmio poučan video Putnici u autobusu (Passengers on a Bus) koji smo pogledali, o prihvaćanju vlastitih misli, osjećaja, stanja i predanosti našim životnim ciljevima. Video pokazuje kako se možemo drugačije povezati s neželjenim ili teškim mislima, osjećajima i emocijama kako bi oni imali manji utjecaj na nas i kako bismo mogli nastaviti sa svojim odabranim životnim smjerom. Još jedan odličan video koji smo pogledali je Samuraj i muha (The Samurai and the Fly). Ukazuje nam na to da ako dopustimo stvarima da budu onakve kakve jesu, iskustvo tih istih stvari se mijenja.
Svakodnevne životne prepreke
Želja da se riješimo svega što nas muči potpuno je normalna ljudska reakcija u životu. To nam je urođeno i pomoglo nam je da preživimo kao vrsta, ali veliku većinu vremena, u našim životima, preživljavanje zapravo nije upitno. Otpor koji smo razvili kroz tisućljeća nije koristan. On samo hrani našu reakciju na stres. Kad usporimo i obratimo pažnju, lako je vidjeti koliko je ovaj način postojanja raširen u našim vlastitim životima. Često pokušavamo izbjeći neugodne emocije poput tuge i tjeskobe, usamljenosti i srama. Ako vježbamo biti s osjetima i iskustvima koja u nama stvaraju otpor, razvijamo svoju sposobnost da budemo s nelagodom.
Kad se suočimo sa svime što se pojavi u životu s određenom smirenošću, tada imamo više prostora da poduzmemo smislene akcije u neugodnim situacijama umjesto da samo živimo u reaktivnosti i strahu (koji često samo pogoršavaju stvari). Muhe koje predstavljaju loše misli i stres odjednom se pretvaraju u latice cvijeća koje padaju na samuraja.

Metode i alati za rad s učenicima
Petak 11. srpnja bio je naš zadnji dan seminara. Voditeljica je s nama podijelila puno zanimljivih i korisnih mindfulness aktivnosti i alata koje možemo provoditi s učenicima u školi. Crtali smo mapu tijela u koju smo označavali različitim bojama dijelove tijela gdje osjećamo tugu, sreću, ljutnju i anksioznost, odnosno tjeskobu. Obraćali smo pažnju na umirujući zvuk tibetanske zdjele koji nam je Teresa pustila. Upoznali smo se s aplikacijom Mindfulness Bell koju možemo aktivirati poput određenog mindfulness alarma. Na taj način možemo tijekom dana prakticirati svjesnost i prisutnost u sadašnjem trenutku. Koristili smo emocionalni termometar, vizualni alat koji nam pomaže da prepoznajemo i razumijemo svoje osjećaje i njihov intenzitet dodjeljujući im numeričku ili obojenu vrijednost, slično očitavanju temperature.
Teresa nam je pokazala vježbu disanja – planina. Govorili smo o nasilnom umu i doznali kako otpustiti kontrolu i ne dozvoliti neugodnim stanjima i emocijama da u potpunosti preuzmu kontrolu nad nama. Za kraj smo napravili svoj osobni mindfulness plan.
Plan primjene u radu
Ovaj mi je seminar bio izuzetno koristan i u svom ću daljnjem radu s učenicima, djelatnicima i roditeljima koristiti različite aktivnosti i vježbe koje sam naučila – skeniranje tijela, vježbe disanja, priča Sretno mjesto, obraćanje pažnje na zvukove (mindfulness zvono), vježba obraćanja pažnje na osjetilo mirisa s eteričnim uljima… Pripremit ću nastavni listić o umu nasilniku i podijeliti ga sudionicima radionice. Svakako ću koristiti i spomenute video-filmove za edukaciju učenika, djelatnika i roditelja o mindfulnessu.
U duhu mindfulnessa, osjećam veliku zahvalnost što sam imala priliku sudjelovati na ovom seminaru u prekrasnom gradu Palma de Mallorca. Ostalo je vremena i za kupanje i uživanje na divnim pješčanim plažama. Posjetila sam i bajkoviti grad Soller čije su me ulice, znamenitosti i ljudi očarali. Otok Mallorca idealna je destinacija za posjetiti ljeti i prepustiti se uživanju i obraćanju pažnje na sva osjetila. Drago mi je da sam se ponovno vratila u Španjolsku i još bolje upoznala jezik i kulturu. Doista preporučujem svima uključivanje u Erasmus projekte što donosi nevjerojatna i dragocjena iskustva.