Isprepleteni ishodi triju područja s četirima jezičnim djelatnostima – primjer dobre prakse

Za studente hrvatskoga jezika na Školskoj praksi s učenicima osmoga razreda održan je ogledni dvosat. Prikazalo se kako je poželjno i moguće na jednom dvosatu povezati i ostvariti ishode iz triju nastavnih područja predmeta Hrvatski jezik. U ostvarivanju predviđenih ishoda koristile su se sve četiri jezične djelatnosti – čitanje, pisanje, slušanje i govorenje.

Ishodi na razini predmetnoga kurikuluma:

OŠ HJ A.8.1. Učenik govori i razgovara u skladu sa svrhom govorenja i sudjeluje u planiranoj raspravi

  • primjenjuje vještine razgovora u skupini
  • izlaže na zadanu/odabranu temu jasno i sustavno
  • sudjeluje u spontanoj raspravi

OŠ HJ A.8.2. Učenik sluša tekst, prosuđuje značenje teksta i i povezuje ga sa stečenim znanjem i iskustvom

  • procjenjuje podatke iz slušanoga teksta
  • prosuđuje slušani tekst i proširuje njegovo značenje na temelju stečenoga znanja i iskustva

OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenoga čitanjem književnih tekstova.

  • uspoređuje književne tekstove istoga ili različitih autora, iste književne vrste i tematike
  • izražava vlastitu procjenu etičke, estetske i idejne razine književnoga teksta
  • uspoređuje književni tekst s njegovim prilagodbama u drugim medijima

OŠ HJ B.8.2. Učenik interpretira književni tekst na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti

  • obrazlaže važnost osobnog i društvenog konteksta i odnosa s drugim tekstovima za cjelovitije razumijevanje književnoga teksta

OŠ HJ B.8.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.

  • oblikuje uratke u kojima dolazi do izražaja kreativnost, originalnost i stvaralačko mišljenje na temelju usvojenih jezičnih vještina

OŠ HJ C.8.2. Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti

        –  uspoređuje popularnu kulturu s tzv. visokom kulturom na poznatim primjerima iz književnosti ili drugih umjetnosti.

Povezanost s međupredmetnim temama

Osobni i socijalni razvoj

A.3.1. Razvija sliku o sebi.

A.3.3. Razvija osobne potencijale.

B.3.2. Razvija komunikacijske kompetencije i uvažavajuće odnose s drugim

B.3.4. Suradnički uči i radi u timu.

Učiti kako učiti

A.3.3. Učenik samostalno oblikuje svoje ideje i kreativno pristupa rješavanju problema. 

D.3.2. Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima i uspješno surađuje s drugima

Opis aktivnosti

1. aktivnost – Kultura je…

    • učenici izrađuju zajednički grozd s polaznom riječi –  kultura
    • prisjećaju se pojedinosti vezanih uz zadani pojam
    • razgovaraju o različitim kontekstima u koji su doveli zadani pojam.

    2. aktivnost – Slušamo i procjenjujemo

    • učenici usmjereno slušaju radijski prilog o vrstama kultura (anketa)

                (https://edutorij.e-skole.hr/razlikujemo tekstove popularne i visoke kulture)

    • procjenjuje podatke iz slušanoga teksta
    • komentiraju njegovo značenje na temelju stečenoga znanja i iskustva.

    3. aktivnost – Kulturni na različite načine

      • učenici usmjereno slušaju pjesmu Sergeja Jesenjina, Pismo majci i Mama ŠČ Leta 3

                  (Sergej Jesenjin, Pismo majci (zvučni zapis na e-sferi)

                   Let 3, Mama ŠČ https://www.youtube.com/)

      • uspoređuju poslušano (sličnosti i razlike) i procjenjuju je li i po čemu riječ o popularnoj ili tzv. visokoj kulturu
      • uspoređuju svoje zaključke s mišljenjem AI o temi.

      4. aktivnost – Recikliranje poezije

        • učenici se upoznaju s književnom formom centona
        • u skupinama čitaju pjesme različitih autora (književnika i tekstopisaca)
        • razvrstavaju ponuđene pjesme prema kulturi kojoj pripadaju
        • uspoređuju ih na temelju teme, stila, jezičnog izraza
        • izdvajaju i izrezuju riječi i stihove iz ponuđenih pjesama oblikujući svoju pjesmu (centon) i lijepe je na predviđeni papir
        • istražuju Bob Dylana kao rock glazbenika, pjesnika i dobitnika Nobelove nagrada
        • izvode zaključak o mogućnosti „prelaska“ teksta popularne kulture u tekst visoke kulture
        • svoju novostvorenu pjesmu svrstavaju u izabranu kulturu i obrazlažu svoj izbor
        • pišu sažetak o zaključcima
        • pripremaju izlaganje prema zadanim smjernicama.

        5. aktivnost – Obilazak galerije

          • učenici čitaju svoje pjesme i stavljaju ih na pano
          • izlažu svoje zaključke prema zadanim smjernicama
          • obilaze galeriju
          • komentiraju uratke drugih učenika pišući komentare na samoljepljive papiriće koje stavljaju uz izabrane radove
          • izvode zaključak o visokoj i pop kulturi

          6. aktivnost – Dovrši misao

            • učenici dovršavaju započetu misao Danas sam naučio….

            U galeriji se mogu pogledati fotografije i učenički radovi.

                                                                                                      Vlatka Bosutić – Cvijić, prof.

            Skip to content