Nastavnica prirode Vesna Ovničević s učenicima 5.b razreda održala je sat kao učenje na otvorenom s ciljem poticanja učenika na promatranje, istraživanje i razumijevanje žive i nežive prirode u njihovom neposrednom okruženju. Promjena nastavnog prostora i primjena istraživačkog pristupa pozitivno su utjecali na motivaciju i aktivnost učenika jer učenje na otvorenom omogućuje izravno iskustveno učenje kroz promatranje, istraživanje i aktivno sudjelovanje u prirodnom okruženju. Takav pristup nastavi potiče radoznalost, kreativnost i motivaciju, te učenicima omogućuje da znanja stečena u učionici povežu sa stvarnim životom.
U uvodnom dijelu sata učenici su sudjelovali u aktivnosti „Istraživači prirode“, u kojoj su promatranjem i istraživanjem prirodnog okoliša prepoznavali elemente žive i nežive prirode, uočavali njihove razlike i povezanost. Učenici su pokazali znatiželju i spremnost na suradnju te su aktivno sudjelovali u raspravi o opaženom.
Sljedeća aktivnost bila je „Lov na prirodne tragove“, kroz koju su učenici trebali prepoznati i izdvojiti ono što „ne diše“, „raste“, „kreće se“ ili „ne reagira na podražaje“. Aktivnost je bila izrazito poticajna jer je zahtijevala promatranje, uspoređivanje i zaključivanje na temelju vlastitog iskustva.
Zatim je uslijedila igra „Ja sam…“ u kojoj su učenici, uz pomoć slika žive i nežive prirode, preuzeli uloge i predstavljali se rečenicom: „Ja sam… i dio sam žive/nežive prirode zato što…“ Ova je igra potaknula kreativnost, razvila komunikacijske vještine i pomogla učenicima da verbaliziraju razlike između žive i nežive prirode na jednostavan i zanimljiv način.
U završnom dijelu sata odigrana je igra asocijacija „Pogodi tko sam“, kojom su učenici ponovili i utvrdili naučeno. Sat je zaključen kratkom raspravom o važnosti međusobne povezanosti svih dijelova prirode.
Ciljevi ovog sata bili su:
– potaknuti učenike na promatranje i istraživanje prirode u neposrednom okruženju
– razlikovati živu i neživu prirodu te uočiti njihove međusobne povezanosti
– razvijati znatiželju, opažanje i zaključivanje kroz istraživačke aktivnosti
– potaknuti suradničko učenje i međusobnu komunikaciju
– razvijati pozitivan odnos prema prirodi i odgovorno ponašanje u okolišu
Ishodi koji su ostvareni na ovom satu:
– razlikuje živu i neživu prirodu prema njihovim obilježjima,
– objašnjava međusobnu povezanost i ovisnost žive i nežive prirode,
– promatra i opisuje pojave u prirodi koristeći jednostavne kriterije,
– izražava zaključke na temelju opažanja,
– surađuje u skupini, poštuje tuđe mišljenje i pokazuje znatiželju za istraživanjem prirodnih pojava.
Cijeli sat protekao je u veseloj, istraživačkoj i poticajnoj atmosferi. Učenici su bili aktivni, suradnički raspoloženi i motivirani. Ciljevi sata ostvareni su u potpunosti – učenici su kroz iskustveno učenje i igru razvijali sposobnost opažanja, uspoređivanja i zaključivanja te pokazali razumijevanje odnosa između žive i nežive prirode.
Učenje na otvorenom potaknulo je kod učenika i ekološku osviještenost jer su učenici neposredno uočavali ljepotu, ali i ranjivost prirode te razvijali odgovoran odnos prema okolišu.
Ova aktivnost povezana je s Erasmus+ ciljem: Zdravlje – zdrava prehrana i aktivnosti na otvorenom (razvijati zdravstvenu higijenu kod učenika, s ciljem stvaranja zdravih prehrambenih navika, poticati tjelesnu aktivnost i edukativni boravak na otvorenom, posebice u prirodi).
Slike pogledajte u fotoalbumu:
https://photos.app.goo.gl/VUqEpVJouTcXQztQ8
Autor: Vesna Ovničević