
U sklopu Erasmus+ programa na učeničkoj mobilnosti koja je provedena u Sloveniji, na Bledu, sudjelovalo je trinaest učenika 7. i 8. razreda Osnovne škole Jagode Truhelke iz Osijeka u pratnji tri djelatnice: knjižničarka i koordinatorica Irena Bando, ravnateljica Danijela Zorinić i nastavnica prirode i biologije Vesna Ovničević.
Ciljevi ove mobilnosti bili su upoznavanje druge europske kulture, slovenskog obrazovnog sustava, inovativnih metoda učenja, jačanja međukulturnih kompetencija učenika te razvoja socijalnih, komunikacijskih i jezičnih vještina.
- dan – putovanje i upoznavanje s prirodnom i kulturnom baštinom Slovenije
Prvi dan Erasmus+ mobilnosti započeo je u ranim jutarnjim satima polaskom iz Osijeka iz Hrvatske prema Sloveniji. Tijekom putovanja učenici su upoznati s planom aktivnosti i ciljevima mobilnosti te su imali priliku razvijati socijalne vještine, međusobnu suradnju i komunikaciju.
Prva planirana aktivnost bila je obilazak Postojnske jame, jednog od najpoznatijih prirodnih fenomena Slovenije i Europe. Tijekom organiziranog razgledavanja učenici su se upoznali s krškim reljefom, procesima nastanka podzemnih dvorana te raznolikošću stalaktita i stalagmita. Stručno vođenje omogućilo im je stjecanje novih znanja iz područja geografije i biologije, kao i osvještavanje važnosti očuvanja prirodne baštine. Posebna pozornost posvećena je zaštiti ugroženih životinjskih vrsta koje obitavaju u jami, posebno endemske vrste Čovječje ribice, čime se dodatno poticala ekološka svijest učenika.
Nakon razgleda Postojnske jame putovanje se nastavilo prema Bledu, gdje su učenici smješteni u Marijinom domu. Smještaj je omogućio ugodan boravak i sigurno okruženje te poticao zajedništvo i međusobno druženje učenika.
U večernjim satima organizirana je večera u obližnjoj pizzeriji, tijekom koje su učenici upoznali dio lokalne gastronomske ponude te razvijali kulturu ponašanja u javnim prostorima. Nakon večere uslijedio je kratki večernji obilazak Bleda, tijekom kojeg su učenici doživjeli posebnu atmosferu mjesta. Poseban dojam ostavio je adventski sajam, na kojem su se učenici upoznali s božićnim običajima, lokalnim proizvodima i tradicijom, što je pridonijelo razvoju međukulturnog razumijevanja i uvažavanja različitosti.
- dan – Posjet partnerskoj školi i upoznavanje sa slovenskim obrazovnim sustavom
Drugi dan mobilnosti bio je posvećen odgojno-obrazovnim aktivnostima. U jutarnjim satima učenici i nastavnici posjetili su partnersku školu na Bledu, gdje su ih srdačno dočekali školski koordinator i ravnateljica.
Tijekom službenog prijema učenici su se upoznali sa slovenskim obrazovnim sustavom, organizacijom rada škole, načinom izvođenja nastave, nastavnim metodama te izvannastavnim aktivnostima. Poseban naglasak stavljen je na važnost međunarodne suradnje i sudjelovanja u Erasmus+ projektima. Učenici su imali priliku usporediti slovenski i hrvatski školski sustav, uočiti sličnosti i razlike te razvijati kritičko promišljanje o obrazovanju u europskom kontekstu.
Nakon upoznavanja sa školom uslijedila je prezentacija naših učenika, tijekom koje su predstavili Republiku Hrvatsku, Osijek, školu te brojne aktivnosti koje se provode u našoj školi. Učenici su pokazali visoku razinu pripremljenosti, samopouzdanja i komunikacijskih vještina. Prezentacija je pridonijela razvoju jezičnih kompetencija, vještina javnog nastupa i timskog rada te jačanju pozitivne slike o školi i lokalnoj zajednici.
Nakon školskih aktivnosti organiziran je obilazak Bleda, tijekom kojeg su učenici upoznali prirodne i kulturne znamenitosti ovoga poznatog turističkog mjesta. Posebno su se upoznali s povijesnim razvojem Bleda, značajem Bledskog jezera, otočića i dvorca te ulogom turizma u razvoju lokalne zajednice. Ova aktivnost omogućila je povezivanje teorijskih znanja s praktičnim iskustvom te potaknula učenike na razmišljanje o važnosti održivog turizma i očuvanja prirodne i kulturne baštine.
Tijekom boravka na Bledu organiziran je razgled Bledskog dvorca, jednog od najstarijih i najznačajnijih kulturno-povijesnih spomenika u Sloveniji. Bledski dvorac smješten je na visokoj stijeni iznad Bledskog jezera te pruža izniman panoramski pogled na Bledsko jezero, Bledski otok, okolne planine i mjesto Bled. Tijekom razgleda učenici su posjetili muzejski postav smješten unutar dvorca, gdje su se upoznali s poviješću Bleda i okolnog područja od prapovijesti do novijeg doba. Izloženi predmeti, informativni panoi i multimedijalni sadržaji približili su učenicima način života ljudi u različitim povijesnim razdobljima, razvoj naselja, feudalni sustav te kulturne i društvene promjene ovoga kraja.
Posebno zanimljiv dio razgleda bila je stara tiskara, u kojoj su se učenici upoznali s tradicionalnim načinom tiskanja. Imali su priliku vidjeti stare tiskarske strojeve te saznati kako se nekada ručno tiskalo i umnožavalo pisane materijale. Učenicima je objašnjena važnost tiskarstva za razvoj pismenosti, obrazovanja i širenja znanja, a neki su se mogli i praktično okušati u procesu tiskanja, što je dodatno povećalo njihovu motivaciju i interes.
U sklopu razgleda učenici su obišli dvorište dvorca, zidine i vidikovce, gdje su se upoznali s arhitektonskim obilježjima dvorca i njegovom povijesnom ulogom. Panoramski pogled s dvorca omogućio je bolje razumijevanje prirodno-geografskih obilježja Bleda i njegove okolice.
Razgled Bledskog dvorca imao je značajnu odgojno-obrazovnu vrijednost jer je učenicima omogućio povezivanje znanja iz povijesti, geografije i kulture s neposrednim iskustvom te potaknuo razvoj kulturne svijesti i uvažavanje važnosti očuvanja kulturne baštine.
- dan – Sudjelovanje u nastavi i upoznavanje s inovativnim nastavnim metodama
Treći dan Erasmus+ mobilnosti bio je u cijelosti posvećen sudjelovanju u nastavi i izravnom upoznavanju sa slovenskim obrazovnim sustavom u praksi. Naših 13 učenika bilo je podijeljeno u manje skupine te su zajedno s učenicima škole domaćina pohađali različite nastavne sate. Učenici 8. razreda bili su uključeni u nastavu 9. razreda, dok su učenici 7. razreda sudjelovali u nastavi 8. razreda slovenske škole.
Učenici su prisustvovali i aktivno sudjelovali u nastavnim satima matematike, fizike, kemije, biologije, slovenskog jezika, tjelesne i zdravstvene kulture te povijesti. Tijekom nastave imali su priliku upoznati drugačije nastavne metode, organizaciju rada u razredu, način vrednovanja i korištenje nastavnih sredstava. Sudjelovanje u nastavi potaknulo je razvoj jezičnih kompetencija, prilagodljivosti, samostalnosti i suradničkog učenja, a učenici su kroz neposredno iskustvo mogli usporediti sličnosti i razlike između slovenskog i hrvatskog školskog sustava.
Istovremeno su i nastavnici pratitelji sudjelovali u nastavi te prisustvovali satima slovenskog jezika, biologije, matematike, kao i nastavi matematike u nižim razredima. Posebno zanimljiv i inspirativan bio je sat razredne nastave, tijekom kojeg je učiteljica primjenjivala inovativnu metodu poučavanja koja povezuje bubnjanje, ritam, pokret i ples. Učenici su koristili lopte, stalke i palice, a kroz ritam glazbe rješavali matematičke zadatke. Točne odgovore izražavali su udaranjem u ritmu, čime se poticala koncentracija, motoričke vještine, matematičko razmišljanje i kreativnost. Ovakav interdisciplinarni pristup nastavi ostavio je snažan dojam na nastavnike te pružio vrijedne ideje za primjenu u vlastitoj nastavnoj praksi.
U poslijepodnevnim satima organizirano je zajedničko druženje učenika uz poznate bledske kremšnite, čime su se učenici upoznali s tradicionalnim lokalnim desertom. Nakon toga uslijedio je odlazak u Radovljicu, gdje su učenici posjetili radionicu izrade licitara i domaćih proizvoda, kao i čokoladarnicu. Tijekom posjeta učenici su se upoznali s tradicijskim obrtima, procesom izrade suvenira i lokalnih proizvoda, čime se dodatno poticalo razumijevanje kulturne baštine i važnosti očuvanja tradicije.
- dan – Upoznavanje s planinskom baštinom i prirodnim ljepotama Slovenije
Četvrti dan mobilnosti bio je posvećen upoznavanju prirodne i planinske baštine Slovenije. U jutarnjim satima organiziran je odlazak u Planinski muzej u Mojstrani, gdje su učenici kroz stručno vođeni obilazak upoznali povijest planinarstva, alpinističke uspone, planinsku opremu te važnost sigurnog kretanja u planinama. Muzej je pružio uvid u povezanost čovjeka i prirode te važnost očuvanja planinskog okoliša.
Nakon Mojstrane uslijedio je posjet Planici, svjetski poznatom centru za skijaške skokove. Učenici su obišli muzej Planice, gdje su se upoznali s poviješću skijaških skokova, sportskim uspjesima i razvojem ove discipline u Sloveniji. Posebno zanimljivo iskustvo bio je Wii simulator skijaških skokova, koji je učenicima omogućio doživljaj skoka na interaktivan i zabavan način.
U nastavku dana posjećena je Kranjska Gora, jedno od najpoznatijih slovenskih skijališta i turističkih središta. Učenici su obišli skijalište, centar mjesta te se upoznali s turističkom ponudom, načinom života i važnosti turizma za lokalnu zajednicu. Boravak u prirodnom okruženju dodatno je pridonio osvještavanju važnosti aktivnog boravka u prirodi i zdravog načina života.
- dan – Završne nastavne aktivnosti, dodjela certifikata i povratak kući
Peti dan mobilnosti započeo je ponovnim sudjelovanjem učenika u nastavi prema unaprijed dogovorenom rasporedu, čime je učenicima omogućeno dodatno produbljivanje iskustva boravka u slovenskoj školi. Istovremeno su nastavnici pratitelji posjetili područnu školu u Ribnom, gdje su se upoznali s organizacijom rada u manjoj školi, uvjetima rada, nastavnim metodama i posebnostima nastave u područnoj školi.
Nakon nastavnih aktivnosti uslijedila je svečana podjela certifikata i prigodnih poklona, kojom je obilježen završetak Erasmus+ mobilnosti. Ovaj svečani trenutak bio je prilika za zahvalu domaćinima, razmjenu dojmova te potvrdu uspješne suradnje između škola.
U poslijepodnevnim satima započeo je povratak kući, uz planirani posjet Ljubljani. Učenici su obišli Tromostovlje, Prešernov trg te uživali u adventskom ugođaju grada. Obilazak glavnog grada Slovenije omogućio je učenicima upoznavanje kulturnih i povijesnih znamenitosti te dodatno obogatio njihovo iskustvo mobilnosti.
U večernjim satima stigli smo kući puni dojmova, novih znanja i nezaboravnih iskustava. Erasmus+ mobilnost na Bledu ostavila je snažan pozitivan trag na učenike i nastavnike, pridonijela osobnom i profesionalnom razvoju sudionika te dodatno osnažila važnost međunarodne suradnje i učenja kroz iskustvo.
Ova je mobilnost u cijelosti financirana sredstvima Europske Unije programa Erasmus +.
Autor teksta: Vesna Ovničević, učiteljica prirode i biologije
