U okviru Erasmus akreditacije OŠ Jagode Truhelke stručna suradnica knjižničarka Irena Bando sudjelovala je na Erasmus+ seminaru Innovative Teaching Methods (Inoviativni načini poučavanja)koji se održao u Palma de Mallorci, Španjolska od 7. 7. do 11. 7. 2025. Na seminaru je sudjelovalo 12 sudionika iz Hrvatske, Poljske, Mađarske, Slovačke i Italije.
Osnovni ciljevi seminara bili su naučiti o različitim metodama učenja i odgojno-obrazovnim pristupima; poticanje kreativnosti i rješavanje problema putem interaktivnih predavanja i radionica; istraživanje korištenja digitalnih alata, umjetne inteligencije i gamifikacije za poticanje angažmana učenika; uvođenje metodologije Design Thinkinga; naučiti metode samoprocjene, spoznati kulturološke razlike sudionika te razmjene ideja i steči nove mogućnosti u Erasmus razmjeni.
Aktivnosti na seminaru prema danima:

1. dan – 7. 7. 2025.
Seminar je započeo aktivnostima za upoznavanje gdje su se sudionici predstavljali jedni drugima tako da su trebali navesti školu iz koje dolazi, na kojem radnom mjestu su zaposleni i koje web alate koristi u svojem radu. Također su navodili svoja očekivanja (nade) i sumnje (strahove) koje imaju u vezi seminara.
Nakon toga se govorilo o modernom poučavanju koje obilježava interaktivnost, individualni pristup prema svakom učeniku, inkluzivno i suradničko poučavanje i učenje koje koristi moderne tehnologije u cilju davanja dodane vrijednosti poučavanju. Naglašena je važnost inovativnog pristupa poučavanja kako bismo pripremili učenike za novu realnost.
Navedeno su kompetencije učitelja 21. stoljeća te smo rješavajući upitnik o tome testirali jesmo li mi učitelji 21. stoljeća te potom u razgovoru s drugima osvijestili u čemu smo posebno dobri, a u čemu nismo a da bi ovaj seminar to mogao popraviti.
Govorilo se o inovativnim metodama učenja:
- 4C načinima poticanja učenja (Creativity, Critical thinking, Creativity, Communication)
- obrnuta učionica (Flipped clacsroom)
- gamifikacija
- projektno učenje (PBL)
- dizajnersko razmišljanje (Design thinking)
- suradničko učenje (Collaborative learning)
- učenje pomoću pitanja (Inquiry based learning)
Predstavljeno je nekoliko aplikacija koje nam mogu u tome pomoći gdje je svatko od polaznika trebao istražiti onu koja ga najviše zanima:
- Kahoot (izrada kvizova)
- Ghoosechase (aktivnosti na otvorenom)
- Mural (kolaborativna umna mapa ili kronološko planiranje)
- Canva for educators
- Genially (interaktivne prezentacije)
- Eduzzle (izrada videa)
- Mentimeter ( ankete, word clouds)
- Padlet ((za kolaboraciju)…
2. dan – 8. 7. 2025.
Drugog dana seminara nastavili smo istraživati aplikacije te ih prezentirali drugima i diskutirali o njihovim mogućnostima, prednostima i nedostacima. Proučavali smo aplikaciju Murall u kojoj smo postavljali kronologiju Erasmus aktivnosti za KA1 25-25.
Korištenje digitalnih alata povezalo se s razvojem životnih vještina kod učenika, gdje ih se treba pripremati na postavljanje pitanja, istraživanje i eksperimentiranje novim znanjima, a ne nuditi im gotova rješenja i demotivirati ih za učenje frontalnom nastavom. Umjesto da frontalno predajemo gradivo treba učenike privikavati da sami prate obrazovna videa i naprave analizu videa s pitanjima.
Sljedeći zadatak bio je prikazati kako monotonu nastavu učiniti interaktivnijom koristeći web alate. Kolegica i ja smo prikazali kolaboraciju i e-suradnju s učenicima u zajedničkom crtanju u Canvi (učenici su stavljali u zajednički crtež razne multimedijske i interaktivne elemente -fotografije, videa, crteže…). Također smo prikazali interaktivnu zajedničku Božićnu čestitku koja se sastojala od pojedinačnih učeničkih čestitki napravljenih u Canvi.
Dobivši ideje i drugih sudionika zaključili smo da se učenicima može zadati da naprave kvizove kako bi ponovili gradivo. Također im se na kraju sata može dati anonimna anketa s mogućnošću postavljanja pitanja koja se možda učenici ne bi usudili pitati naglas. Drugi su sudionici prikazali mogućnost aplikacije Mural za kreiranje Umne mape.
Naglašena je važnost interaktivnosti jer tada učenici mogu kreirati nastavni sadržaj, dijeliti ga međusobno, reagirati na drugi sadržaj, komentirati, analizirati, graditi u timu. Na taj način učenici mogu:
- analizirati neku temu stavljajući na Padlet fotografije, videa ili tekstove na zadanu temu te ih ispod objave komentirati i vrednovati:
- odgledati kraći obrazovni video vodeći se zadanim pitanjima te zajednički napraviti o temi Umnu mapu u aplikaciji Mural;
- osmisliti zajednički pitanja o nekom događaju iz povijesti te napraviti kviz o tome u Kahootu ili WordWallu
- pomoću kreativnog razmišljanja (Design thinking) u aplikaciji Mural ili Padlet pisati svoje ideje na temu Kako mogu reducirati potrošnju plastike čime temu povezuju sa svakodnevnim životom, ekologijom i održivošću…
3. dan – 9. 7. 2025.
Treći dan razgovarali smo o kreativnom učenju (Design thinking) koje se sastoji iz nekoliko koraka: razumjeti, definirati, dati idejno rješenje, napraviti prototip te testirati rješenje.
Nakon toga je svaka grupa trebala razraditi neki problem koji imaju u poučavanju s učenicima te kroz sljedeće korake dati neko rješenje. Koraci su bili:
- koji nas problem zanima
- što nas motivira
- tko će od toga profitirati
- dati 2 ili 3 ideje kako to riješiti
- kako napraviti prototip i kako ga testirati
- kako pratiti uspjeh.
U osmišljavanju ovakvog pristupa važno je ograničiti vrijeme za pojedini zadatak kako bi nas i ono na neki način motiviralo da brže razmišljamo i djelujemo. Po završetku je svaka grupa predstavila problem i rješenje do kojega su došli. Jedna grupa je promišljala o tome kako motivirati učenike na rad, dok je druga grupa razmišljala kako potaknuti roditelje i učenike na brigu oko očuvanja okoliša.
Na kraju su nam podijeljene kartice s pitanjima iz kompleta (kutije)- učenje na pozitivan način koje su se temeljile na povezivanju učenja s emocijama jačajući na taj način mentalno zdravlje učenika i nastavnika. Pitanje koje sam ja izvukla bilo je: Što misliš da su kvalitete sretne osobe? Također se spomenula tema bullinga u razredu te razmatralo kojim bi aktivnostima mogli potaknuti učenike da osvijeste što je zapravo nasilje na internetu (društvenim mrežama), koje su njegove posljedice za metalno zdravlje te kako ga spriječiti.
Postavilo se pitanje grupama sudionika kako bismo mogli motivirati učenike na lijepo ponašanje na društvenim mrežama pa su prijedlozi bili da im se nešto može ponuditi zauzvrat, kao što je:
- da budu učenici učitelji na jedan dan
- da kreiraju nešto zabavno (npr. da prave voćnu salatu, da imaju kreativnu radionicu…)
- da im se organizira nagradni izlet
Zaključak ove aktivnosti je bio da se učenicima uvijek moraju ponuditi dvije ili više stvari da dobiju osjećaj da biraju te da im se ograniči vrijeme za aktivnosti ali da im se daju dodatni bonusi produženja vremena nekoliko puta ( to im budi motivaciju).
Predstavljen je Scamper model koji služi za generiranje ideja.
4. dan – 10. 7. 2025.
Četvrti dan bio je posvećen razvoju kreativnosti i kreativnog mišljenja (Design thinking) koji daje benefite u svakom području učenja i poučavanja. Ono je definirano kao divergentno mišljenje (ono mišljenje koje može dati više od jednog odgovora na postavljeno pitanje) i razmišljanje izvan poznatih okvira (out of box). Predstavljen je priručnik za razvoj kreativnosti Educating for creativity:practical activities (https://ccea.org.uk/downloads/docs/ccea-asset/Resource/Educating%20for%20Creativity%3A%20Practical%20Activities.pdf). Priručnik pomaže nastavnicima razvijati kreativno razmišljanje kod učenika kroz strukturirane aktivnosti i refleksiju vlastite prakse. Naglašava da je kreativnost specifična za svaki predmet i zahtijeva dugoročan, timski pristup unutar škole. Nudi konkretne vježbe za prepoznavanje, poticanje i vrednovanje kreativnosti u svakodnevnoj nastavi.
Kroz nekoliko praktičnih primjera promišljali smo o našem shvaćanju kreativnosti i kreativnog razmišljanja, kako je primjenjujemo u svome radu te kako prepoznajemo kreativnost kod naših učenika.
Također, spomenuta je tehnika 6 šešira kojom iz različitih perspektiva možemo pristupiti nekom problemu.
Kroz SWOT tehniku samorefleksije razmišljali smo o svojim snagama, slabostima, prilikama i prijetnjama u poučavanju.
Na kraju današnjeg dana predstavljeno je nekoliko alata umjetne inteligencije poput: Chat GPT, Perplexity, Curipod, Dall-E, AI for eduacation koji nam mogu pomoći u nekim idejama kako poučavati inovativnije. Posljednji grupni zadatak bio je predstaviti neku temu na tradicionalan način i s pomoću AI s naglaskom da prikažemo kako bismo neku temu mogli predstaviti na tradicionalan način, ali i koristeći umjetnu inteligenciju.
Predstavljen je GenAI Chat Prompt Library for Educators (https://www.aiforeducation.io/prompt-library) – online zbirka gotovih predložaka (“promptova”) osmišljenih da nastavnici i edukatori mogu bolje koristiti generativne modele poput ChatGPT-a, Claudea, Geminija itd. za različite zadatke – od planiranja nastave i kreiranja procjena učenika, preko komunikacije i administracije, do podrške učenicima i stručnog razvoja
Glavne kategorije uključuju:
- Administrativne (npr. sažeci sastanaka, pisanje molbi, postavljanje ciljeva),
- Procjene i testiranja (npr. kreiranje rubrika, autentificiranih zadataka, višestrukog izbora),
- Planiranje lekcija (npr. aktivnosti za SEL, složene nastavne jedinice),
- Komunikacija (npr. e‑mailovi roditeljima, prezentacije),
- Podršku učenicima (npr. pomoć pri učenju jezika, vođene vježbe)
Dakle GenAI Chat Prompt Library for Educators sadrži više od 700 gotovih promptova podijeljenih po kategorijama: planiranje nastave, procjene, komunikacija s roditeljima, podrška učenicima, profesionalni razvoj i drugo. Cilj je ušteda vremena, standardizacija nastave te osnaživanje nastavnika u efikasnoj suradnji s AI-jem, uz mogućnost prilagođavanja promptova specifičnim kontekstima i potrebama škole.
5. dan – 11. 7. 2025.
Posljednji dan tečaja proveli smo u nastavi na otvorenom u kojoj je cilj bio izvanučionička nastava (nastava na otvorenom) uz pomoć digitalne tehnologije, odnosno pomoću aplikacije Ghoosechase. U aplikaciji smo u timovima zajednički rješavali pojedine zadatke istražujući muzeje Can Balaguer i kuću Juan Miro. Zadaci su povezivali sadržaje u muzeju s idejama kako poboljšati naše kreativno razmišljanje i poučavanje, kako raditi samorefleksiju i zašto je ona važna, koje emocije u nama pobuđuju pojedine slike/postavi i kako to iskomunicirati.
Na ovaj način uklopili smo sva teorijska stečena iskustva sa seminara u praktičnu izvedbu i primjenu naučenog koristeći nastavu na otvorenom, životne vještine, kulturološke spoznaje, kreativno mišljenje, inovativne pristupe te međusobno interakciju u stvarnom i e obliku učenja.
Osim navedenih aktivnosti na tečaju imali smo priliku upoznati i sam grad i kulturu Mallorce, posjetiti znamenitosti poput dvorca Bellver, katedrale i muzeja sakralne umjetnosti, obići gradić Soller vozeći se poznatim drvenim vlakom, kupati se na nekoliko plaža, prakticirati engleski jezik te razvijati životne vještine snalazeći se u raznim novonastalim situacijama.

Tekst: Irena Bando