Učitelji naše škole sudjelovali su na mobilnosti praćenja nastave ( job shadowing) u obrazovnom centru CEIP José Payán Garrido u gradu San Juan de Aznalfarache u blizini Seville, u Španjolskoj, od 19. do 23. svibnja 2025. godine. Sudionice mobilnosti bile su: Erasmus koordinatorica i knjižničarka Irena Bando, pedagoginja Ana Vukojević te učiteljice engleskog i njemačkog jezika Iris Zorić i Katarina Ćorković Matančić.

CEIP José Payán Garrido je dinamična osnovna škola poznata po svom inkluzivnom i inovativnom pristupu obrazovanju. Naziva se javna, otvorena, inkluzivna, participativna i multikulturalna škola u kojoj se njeguje zdrav razum. Škola posjeduje Erasmus akreditaciju i oznaku eko škole, a veliku pozornost posvećuje mentalnom razvoju učenika, međusobnim odnosima, nastavi na otvorenom i kreativnim oblicima rada.

Program mobilnosti bio je usmjeren na promatranje inovativnih obrazovnih praksi u skladu s ciljevima Erasmus+ programa – razvoj životnih vještina, mentalnog zdravlja, digitalnih kompetencija i međukulturnih vrijednosti.

Mobilnost se sastojala od posjete osnovnoj školi i promatranja metoda poučavanja i učenja jezika, robotike, mentalnog zdravlja i osobnog razvoja, matematike, medijske pismenosti, poučavanje glazbe i umjetnosti u integraciji sa suvremenim tehnologijama i učenje o demokraciji kako biti aktivni građanin.

Roboti (video)

Upoznali smo se s metodama razvijanja digitalnih kompetencija kroz kreativne digitalne alate (Scratch, Wordwall, Zowi, Makey Makey, igre s robotima…) koje razvijaju logičko razmišljanje kroz igru. Vidjeli smo kako povezivati tradicionalne metode rada s novim tehnologijama posebno one koji potiču digitalnu i medijsku pismenost, kreativnost, kritičko mišljenje i suradnju.  Posebno je bila zanimljiva glazbena radionica prepoznavanja zvukova, gdje je računalni program bio spojen s čašama napunjenim vodom. Uranjanjem prsta u čaše (koje su sadržavale različite količine vode i školjke, morske zvjezde ili sl.) učenici su stvarali razne zvukove te prepoznavali glasanje morskih životinja.

Izražavanje kroz umjetnost, pjesmu, ples i pokret kod naroda Andaluzijskog kraja igra značajnu ulogu. Vidjeli smo razne aktivnosti u kojima se pokret i ples povezuju s iskazivanjem osjećaja i učenjem novih riječi kod stranog jezika.

Škola je integrirana s predškolskom ustanovom, s kojom provodi brojne zajedničke kreativne obrazovne programe, a učenici osnovne škole često surađuju s djecom iz vrtića. Tamo smo vidjeli kako učenici iz školske ustanove prezentiraju kazališnu predstavu vrtičarcima koji su predstavili  kazalište sjena gdje su učenici izvodili predstavu pomoću papirnatih likova.

Kazalište sijena (video)

Također su nam prezentirali njihov tradicionalni ples “flamenco” u kojem smo sudjelovali zajedno s njihovim učiteljima i učenicima. Učenici su nastupali zajedno s njihovom učiteljicom, renomiranom opernom pjevačicom i “flamenco” plesačicom. Jedna od učenica koja je nastupala imala je haljinu u prigodnim bojama naše hrvatske zastave. Ovakav zajednički nastup naglasio je važnost tradicije, suradnje i umjetničkog izražavanja.

   Flamengo u školi (video)

Poseban naglasak stavljen je na inkluzivne metode poučavanja, emocionalno obrazovanje i razvoj empatije kod djece te njegovanje kulturnog i pristojnog ponašanja. Provode se brojni projekti koji naglašavaju važnost emocionalne pismenosti, a na zidovima škole mogu se vidjeti brojni afirmativni posteri koji podsjećaju na važnost međusobnog razumijevanja i uvažavanja, kao i pristojnog i odgovornog ponašanja. Prisustvovali smo radionici prepoznavanja osjećaja i razvijanja svjesnosti u sadašnjem trenutku te davanja međusobne podrške.

Isto tako, inkluzija se snažno podupire putem personaliziranih programa učenja i specijaliziranih učionica, gdje se svakom učeniku pristupa individualno, profesionalno i s puno pažnje i uvažavanja.

Škola ima status eko škole pa snažno promiče održivost kroz različite ekološke projekte. Učenici se bave recikliranjem i uzgojem bilja u školskom vrtu pa se nastoji što više vremena provesti u vanjskom okružju. Brojni školski projekti su upravo povezani s očuvanjem prirode, razvrstavanjem otpada i zdravom hranom. Škola je uključena u regionalne projekte u kojima se naglašava važnost čuvanja morskih vrsta, kao i konzumiranja autohtonih proizvoda.

Škola ima bogatu suradnju s drugim obrazovnim ustanovama, kao što je kulturni centar grada, gdje smo vidjeli završnu godišnju priredbu škola Seviljskog kraja. Predstavili su scensko-glazbenu produkciju popularne priče Ljepotica i zvijer koja nas je sve oduševila svojom produkcijom, bogatom kostimografijom i scenografijom. I u ovoj predstavi su se mogla uočiti obilježja španjolskog naroda kroz izražavanje strasti i emocija, vrhunske organizacijom i uvježbanošću glumaca, prisutnost tradicije i modernog i naglašavanje estetskih elemenata.

Sport ima jako važnu ulogu u školi, kao i suradnja između učenika i učitelja, pri čemu se posebno njeguje sportski i natjecateljski duh. Organizirana je utakmica u kickbollu između učenika i učitelja kojom su važnost timskog duha, jednakost i međusobno poštovanje dodatno naglašeni. Taj je cijeli dan bio posvećen utakmici, svi su se sportsko odjenuli. Oni učenici koji nisu bili dio učeničkog tima strastveno su navijali i poticali svoje kolege na pobjedu. Bilo je vrlo neobično vidjeti ravnateljicu, koordinatoricu i ostale naše suradnike u sportskoj opremi i s oslikanim ratničkim bojama na licu. Ovoj su se utakmici pridružili i naši sudionici mobilnosti i možda smo baš zbog naše podrške dobili pobjedu nad učenicima.

Važnost suradnje s ostalim obrazovnim ustanovama mogli smo vidjeli na Konferenciji o sudjelovanju škola Seviljskog kraja u EU projektima. Španjolski obrazovni sustav i njegovo uključivanje u EU projekte, osobito Erasmus+, primjer su snažne integracije europskih vrijednosti, međunarodne suradnje i inovacija u obrazovanju. Autonomne zajednice (npr. Andaluzija) imaju široke ovlasti u obrazovanju – od kurikuluma do jezika nastave (u nekim regijama se koriste regionalni jezici) pa često naglasak stavljaju na inkluzivnost i razvoj životnih kompetencija ( digitalna, građanska, socijalna, jezična). Španjolska je jedna od najaktivnijih zemalja u EU kad je riječ o sudjelovanju u Erasmus+ programima. Škole imaju podršku lokalnih i regionalnih tijela, a uključuju široku školsku zajednicu: učenike, roditelje, lokalne udruge, druge obrazovne institucije.

Teme projekata često uključuju: održivost i okoliš, digitalizaciju i STEAM, kulturalnu razmjenu i višejezičnost te inkluziju i jednakost. Škole u Andaluziji često u Erasmus projekte uključuju učenike s teškoćama.

Osim praćenja nastave u školi jedan dio boravka u Španjolskoj posvetili smo kulturološkom dijelu upoznavanja Andaluzijskog kraja. Španjolski obrazovni sustav spaja tradicionalne vrijednosti obrazovanja s modernim, europskim pristupima. Andaluzijske škole se ističu po toploj, poticajnoj atmosferi, kreativnosti i obrazovanju koje razvija cijelu osobu – kognitivno, emocionalno i socijalno.

Andaluzija je poznata po svom bogatom kulturnom nasljeđu koje su oblikovali maurski, kršćanski i židovski utjecaji.  Andaluzijci su topli, otvoreni i ponosni na svoje običaje, koji uključuju živopisnu gastronomiju, jake obiteljske veze i opušten način života.

Neizostavno je spomenuti „flamenco“,  tradicionalna umjetnička forma koja potječe iz Andaluzije, a uključuje pjevanje sviranje gitare i ples. Poznat je po izražajnosti, emocionalnoj dubini i snažnim ritmovima. UNESCO ga je 2010. godine proglasio nematerijalnom svjetskom kulturnom baštinom.

Za Seviljski kraj vrlo je značajna borba s bikovima koja simbolizira hrabrost, čast i vječnu borbu između čovjeka i prirode. Smatra se ritualnom umjetnošću koja kombinira eleganciju, tradiciju i osobnu hrabrost, iako se danas sve više propituje s etičkog stajališta zbog zabrinutosti za dobrobit životinja.

Sevilla posjeduje brojne najpoznatije arhitektonske građevine Španjolske, kao što je katedrala sv. Marije (Catedral de Santa María de la Sede), toranj La Giralda, kraljevska palača Alcázar te drvena moderna građevina Metropol Parasol (Las Setas).

Grad je poznat i po svojim parkovima i trgovima koji odišu poviješću i šarmom, poput Parka Marije Lujze (Parque de María Luisa), Trga Španjolske (Plaza de España) i Jardines de Murillo.

Zaključak:

Job shadowing mobilnost u osnovnoj školi CEIP José Payán Garrido u Sevilji  pružila nam je je uvid u inovativne i inkluzivne pedagoške prakse, s naglaskom na emocionalno obrazovanje, kreativnost, digitalne kompetencije i suradničko učenje. Škola se istakla snažnom povezanošću s lokalnom zajednicom, promicanjem održivosti, bogatim umjetničkim izražavanjem te aktivnim sudjelovanjem u Erasmus+ projektima.

Ovo iskustvo potvrdilo je važnost međunarodne suradnje i integracije europskih vrijednosti u obrazovni sustav. Ova je mobilnost pridonijela profesionalnom razvoju sudionika, međukulturnoj razmjeni i otvorila prostor za nastavak suradnje s izvrsnim partnerom te još više osvijestila važnost razvijanja europskog identiteta učenika i učitelja.

Mobilnost su dogovorile i organizirale koordinatorice Irena Bando (Hrvatska) i Amparo Gonzales Gutierrez (Španjolska). Posebno zahvaljujemo ravnateljici škole Ruth Rodrigez Fernandez na gostoprimstvu i vrhunski organiziranom programu stručnog usavršavanja.

Mobilnost je financirana sredstvima Europske unije u okviru programa Erasmus+.

Tekst:  dr.sc.Irena Bando, stručna suradnica knjižničarka

Skip to content