Učenici izvannastavne i dodatne nastave prirode i biologije, zajedno s nastavnicom prirode i biologije Vesnom Ovničević, sudjelovali su i ove godine na nekoliko radionica na Odjelu za biologiju u sklopu Projekta popularizacije znanosti „Biolog-i-Ja“ koji promovira biologiju kao dio STEM područja, a koji je održan u subotu 10.5.2025. godine,
Na ovoj radionici učenici su naučili što je to hidroponski uzgoj biljaka koji omogućuje da biljke rastu u vodi obogaćenoj hranjivim tvarima, bez potrebe za zemljom te da ova metoda nije samo znanstvena zanimljivost, već dobar pogled na budućnost uzgoja biljaka i poljoprivrede. U radionici su učenici kroz zadatak otkrivali zašto biljke mogu preživjeti bez tla i što je to biljkama uistinu potrebno za život. Upoznali su se s osnovnim principima hidroponskog uzgoja, otkrivali zašto biljke rastu brže i daju veće prinose te kako ovakav sustav smanjuje potrebe za pesticidima i gnojivima. U praktičnom dijelu učenici su izradili vlastiti hidroponski sustav u čaši, te pripremili “biljni smoothie” koji će biljkama omogućiti rast.
2. Voda – izvor života
Na radionici o vodi učenici su se podsjetili da je voda najdragocjenije prirodno bogatstvo koje pokreće prirodu, hrani biljke i životinje, omogućava nam život, rad i stvaranje, koristimo ju u poljoprivredi, industriji i proizvodnji energije. Voda ima ključnu ulogu u klimatskim procesima i ekosustavima. Iako voda pokriva velik dio Zemljine površine, pitku vodu ugrožava zagađenje, prekomjerna potrošnja i klimatske promjene. O vodi ovisi naša budućnost pa ju je važno očuvati i odgovorno koristiti. U praktičnom dijelu ove radionice učenici su izrađivali pročišćivače vode, te uočavali kako se voda pročišćuje prolaskom kroz različite slojeve tla. Izrađivali su i ekološka sredstva za čišćenje od vode i prirodnih sastojaka. sode bikarbone, octa, kukuruznog škroba i sl. i uočavali prednosti korištenja ovakvih prirodnih sredstava za čišćenje za očuvanje prirode.
3. Dođi na blef i postani LabChef
Na ovoj vrlo kreativnoj i maštovitoj radionici učenici su bili mali znanstvenici u kuhinji, koji spajaju kulinarske sposobnosti sa znanjem iz fizike, kemije i biologije te su izrađivali neobične poslastice poput voćnih špageta i voćnih perlica. Za kreiranje ovih poslastica koriste se različite tehnike molekularne gastronomije koja koristi principe znanosti i umjetnost za transformaciju različitih sastojaka hrane u nove i unikatne gastronomske delicije. Učenici su tako proučavali i pripremu egzotičnih loptica od manga, sfera od jagoda, jogurt-sfera, vatinjola, mozzarella balona, cotton raviola i drugih šarenih, zanimljivih slastica pripremljenih na ovaj inovativan način. Posebno zanimljiv i ukusan bio je grillani sladoled pripremljen uz pomoć tekućeg dušika.
Učenici su bili vidno oduševljeni jer su imali priliku sudjelovati u praktičnim projektima i rješavati izazove koji zahtijevaju kreativnost i inovativno razmišljanje. Kroz eksperimentalni i timski rad, učenici su razvijali praktične vještine koje će im pomoći u daljnjem obrazovanju i osobnom razvoju.
Detalje ovih kreativnih radionica pogledajte u fotoalbumu:
https://photos.app.goo.gl/1KxYKq56WoRue1PA9
Vesna Ovničević, nastavnica prirode i biologije