2023-04-26 20:59:00 Učimo povezujući sadržaje korelacijski pristup nastavi Suvremena nastava podrazumijeva povezivanja sadržaja učenja kako bi učenici shvatili svrhu i cilj poučavanja nečega. Najčešće se povezuju srodni sadržaji društvenih ili STEM predmeta, no u 5. razredu moguće je povezati i sadržaje Hrvatskoga jezika (područje Književnosti i stvaralaštva) i Matematike. Korelacija je zamišljena kao dvosat u kojemu se izmjenjuju učiteljice hrvatskoga jezika i matematike, kao i aktivnosti koje su osmislile za učenike. Ishodi na razini predmetnoga kurikuluma koji se pri tome ostvaruju su: OŠ HJ B.5.2. Učenik razlikuje temeljna žanrovska obilježja književnoga teksta – prepoznaje jezično-stilska obilježja književnoga teksta na konkretnim primjerima: preneseno značenje – razlikuje tekstove prema poetskim, proznim i dramskim obilježjima na osnovi tematike, likova i načina izlaganja, strukture teksta OŠ MAT A. 5.3. Učenik povezuje i primjenjuje različite prikaze razlomaka Ishodi međupredmetnih tema su: osr A.2.3. Učenik razvija osobne potencijale. uku A.2.2. Učenik primjenjuje strategije učenja i rješavanja problema u svim područjima učenja uz praćenje i podršku učitelja. Za ovaj dvosat učiteljice hrvatskoga jezika i matematike su predvidjele sljedeće ishode na razini aktivnosti za učenike: - učenik sluša s razumijevanjem tekst - učenik zaključuje o pravom i prenesenom značenju teksta/priče - učenik aktivno sudjeluje u heurističkom razgovoru - učenik rješava matematičke zadatke - učenik tumači značenja poslovica dobivena u matematičkim rješenjima - učenici u paru pišu dijalog s prenesenim značenjima
Ovakav je bio tijek aktivnosti na satu: 1. aktivnost: osnovno i preneseno značenje riječi a) HJ – Učitelj čita učenicima anegdotu Unuk i djed (NL 1). Učenici samostalno zaključuju o značenju djedovih riječi u posljednjoj rečenici „ ne pada jabuka daleko od stabla.“ (Ima li riječ jabuka osnovno ili preneseno značenje u djedovoj rečenici?)
Unuk i djed (NL 1) Bili su praznici i roditelji su me odveli djedu na nekoliko dana. Moj je djed jako mudar čovjek i često me je podučavao raznim korisnim stvarima i govorio mi razne poslovice. Jednoga smo dana šetali selom. On je hodao sa štapom u jednoj ruci, a drugom je mene držao za moju ruku. Hodali smo prema trgovini kad ja na zemlji ugledah novčanicu. Htjedoh se sagnuti i uzeti je, ali me djed povuče i kaže: „ Sa zemlje se ništa ne diže!“ Meni baš nije bilo pravo, ali nastavismo dalje hodati. Baš kad smo bili blizu trgovine, djed se spotakne o neki kamen i padne na zemlju. Pružio mi je ruku i rekao da mu pomognem da se digne, a ja sam mu na to rekao: „ E, dragi djede, sa zemlje se ništa ne diže!“ On se osmjehnuo, a ja sam mu ipak pomogao. Malo kasnije toga dana, moji su roditelji došli po mene, a djed im je ispričao cijeli taj događaj i rekao da sam mudar i tvrdoglav, ali da se ne čudi jer ne pada jabuka daleko od stabla. b) MAT – učitelj prepričava učenicima priču o jabuci koja je pala na zemlju (neki govore i na glavu Newtona) i potaknula znanstvenika Isaaca Newtona na razmišljanje o teoriji gravitacije. c) Učenici zaključuju u kojoj priči jabuka ima osnovno, a u kojoj preneseno značenje. Objašnjavaju značenja na temelju vlastitih doživljaja, spoznaja. 2. aktivnost: „mini-lekcije“ HJ – „mini-lekcija“ - učitelj heurističkim razgovorom s učenicima dolazi do pojma prenesenoga značenja u književnom tekstu. Zaključuju kako poslovice, koje su prisutne u svakodnevnoj komunikaciji, uvijek imaju prenesena značenja. MAT - „mini-lekcija“ – učitelj ponavlja s učenicima vezu razlomaka i dijeljenja. Na oglednom primjeru tumači učenicima kako riješiti zadatak razlomaka s uporištem u poslovici. 3. aktivnost: razlomci s uporištem u poslovici – ogledni primjer: NL 2 Otkrij poslovicu rješavajući matematički zadatak. Objasni značenje dobivene poslovice: 1. prva polovina riječi ŠUMA + posljednja trećina riječi LET + NJ + prva petina riječi AVION ____________________________ 2. prva trećina riječi JELICA ______________________ 3. treća četvrtina riječi KOZA + druga četvrtina riječi POLAGATI + posljednja polovina riječi MATO __________________________ Rješenje – poslovica: _______________________________________________ Objašnjenje značenja: ______________________________________________ (rješenje: šutnja je zlato, individualni odgovori učenika –uz učiteljevu pomoć)
4. aktivnost: otkrij značenje poslovica skrivenih u razlomcima: a)Učenici samostalno tumače značenja poslovica koja su dobili rješavajući matematičko-književne zadatke. Nastavni listići sa zadatcima (NL 3) su dostupni na sljedećoj poveznici: http://www.antonija-horvatek.from.hr/5-razred/05-Razlomci/Razlomcima-dolijepih-misli-web-dulje.pdf b) Usmena analiza značenja otkrivenih poslovica.
5. aktivnost: dijalog s prenesenim značenjem u poslovicama a) Učenici u paru pišu dijalog između prijatelja u kojemu trebaju pravilno uporabiti barem jedno preneseno značenje u poslovicama. Moguće poslovice: Prošla baba s kolačima; Doći će maca na vratanca; Kako posiješ, tako ćeš i žeti; Daleko od očiju, daleko od srca; Što na umu, to na drumu; Bolje ikad nego nikad; Doći će sunce i pred naša vrata; Ispeci pa reci; Ne traži kruh nad pogačom; Tko prvi do djevojke, njegova djevojka; U nevolji se poznaje prijatelj… b) Učenici čitaju napisane dijaloge s prenesenim značenjima.
Vrednovanje za učenje– Usmene povratne informacije tijekom aktivnosti i po završetku svake aktivnosti. Vrednovanje kao učenje – Vršnjačko vrednovanje napisanoga dijaloga podizanjem listića s razlomcima . ⅟1 = sviđa mi se u potpunosti dijalog; , ⅟2 = dijalog može biti bolji.
Ovakva korelacijska nastava je učenicima bila zanimljiva, pobuđivala je znatiželju zadatcima otkrivanja prenesenih značenja u poslovicama s pomoću razlomaka. Učenici su suradnički pomagali jedni drugima u ostvarivanju ishoda učenja. Vjekoslava Hrastović, prof. |
Osnovna škola Jagode Truhelke Osijek |