2023-05-23 14:39:32

Recikliranje poezije: visoka kultura vs pop(ularna) kultura

Isprepleteni ishodi triju područja s četirima jezičnim djelatnostima - primjer dobre prakse

Za studente hrvatskoga jezika na Školskoj praksi s učenicima osmoga razreda održan je ogledni dvosat. Prikazalo se kako je poželjno i moguće na jednom dvosatu povezati i ostvariti ishode iz triju nastavnih područja predmeta Hrvatski jezik. U ostvarivanju predviđenih ishoda koristile su se sve četiri jezične djelatnosti - čitanje, pisanje, slušanje i govorenje.

Ishodi na razini predmetnoga kurikuluma:

OŠ HJ A.8.1. Učenik govori i razgovara u skladu sa svrhom govorenja i sudjeluje u planiranoj raspravi

primjenjuje vještine razgovora u skupini izlaže na zadanu/odabranu temu jasno i sustavno sudjeluje u spontanoj raspravi

 

OŠ HJ A.8.2. Učenik sluša tekst, prosuđuje značenje teksta i i povezuje ga sa stečenim znanjem i iskustvom

procjenjuje podatke iz slušanoga teksta prosuđuje slušani tekst i proširuje njegovo značenje na temelju stečenoga znanja i iskustva

 

OŠ HJ B.8.1. Učenik obrazlaže odnos proživljenoga iskustva i iskustva stečenoga čitanjem književnih tekstova.

uspoređuje književne tekstove istoga ili različitih autora, iste književne vrste i tematike izražava vlastitu procjenu etičke, estetske i idejne razine književnoga teksta uspoređuje književni tekst s njegovim prilagodbama u drugim medijima

 

OŠ HJ B.8.2. Učenik interpretira književni tekst na temelju vlastitoga čitateljskog iskustva i znanja o književnosti

obrazlaže važnost osobnog i društvenog konteksta i odnosa s drugim tekstovima za cjelovitije razumijevanje književnoga teksta

 

OŠ HJ B.8.4. Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.

oblikuje uratke u kojima dolazi do izražaja kreativnost, originalnost i stvaralačko mišljenje na temelju usvojenih jezičnih vještina

 

OŠ HJ C.8.2. Učenik prosuđuje popularnokulturne tekstove s obzirom na književni kontekst i kontekst ostalih umjetnosti

        -  uspoređuje popularnu kulturu s tzv. visokom kulturom na poznatim primjerima iz književnosti ili drugih umjetnosti.

 

 

 

Povezanost s međupredmetnim temama

 

Osobni i socijalni razvoj

A.3.1. Razvija sliku o sebi.

A.3.3. Razvija osobne potencijale.

B.3.2. Razvija komunikacijske kompetencije i uvažavajuće odnose s drugim

B.3.4. Suradnički uči i radi u timu.

 

Učiti kako učiti

A.3.3. Učenik samostalno oblikuje svoje ideje i kreativno pristupa rješavanju problema. 

D.3.2. Učenik ostvaruje dobru komunikaciju s drugima i uspješno surađuje s drugima

 

Opis aktivnosti

 

aktivnost – Kultura je… učenici izrađuju zajednički grozd s polaznom riječi -  kultura prisjećaju se pojedinosti vezanih uz zadani pojam razgovaraju o različitim kontekstima u koji su doveli zadani pojam.

 

aktivnost – Slušamo i procjenjujemo učenici usmjereno slušaju radijski prilog o vrstama kultura (anketa)

            (https://edutorij.e-skole.hr/razlikujemo tekstove popularne i visoke kulture)

procjenjuje podatke iz slušanoga teksta komentiraju njegovo značenje na temelju stečenoga znanja i iskustva.

 

aktivnost – Kulturni na različite načine učenici usmjereno slušaju pjesmu Sergeja Jesenjina, Pismo majci i Mama ŠČ Leta 3

            (Sergej Jesenjin, Pismo majci (zvučni zapis na e-sferi)

             Let 3, Mama ŠČ https://www.youtube.com/)

uspoređuju poslušano (sličnosti i razlike) i procjenjuju je li i po čemu riječ o popularnoj ili tzv. visokoj kulturu uspoređuju svoje zaključke s mišljenjem AI o temi.

 

aktivnost – Recikliranje poezije učenici se upoznaju s književnom formom centona u skupinama čitaju pjesme različitih autora (književnika i tekstopisaca) razvrstavaju ponuđene pjesme prema kulturi kojoj pripadaju uspoređuju ih na temelju teme, stila, jezičnog izraza izdvajaju i izrezuju riječi i stihove iz ponuđenih pjesama oblikujući svoju pjesmu (centon) i lijepe je na predviđeni papir istražuju Bob Dylana kao rock glazbenika, pjesnika i dobitnika Nobelove nagrada izvode zaključak o mogućnosti „prelaska“ teksta popularne kulture u tekst visoke kulture svoju novostvorenu pjesmu svrstavaju u izabranu kulturu i obrazlažu svoj izbor pišu sažetak o zaključcima pripremaju izlaganje prema zadanim smjernicama.

 

aktivnost – Obilazak galerije učenici čitaju svoje pjesme i stavljaju ih na pano izlažu svoje zaključke prema zadanim smjernicama obilaze galeriju komentiraju uratke drugih učenika pišući komentare na samoljepljive papiriće koje stavljaju uz izabrane radove izvode zaključak o visokoj i pop kulturi

aktivnost – Dovrši misao učenici dovršavaju započetu misao Danas sam naučio….

U galeriji se mogu pogledati fotografije i učenički radovi.

                                                                                          Vlatka Bosutić - Cvijić, prof.


Osnovna škola Jagode Truhelke Osijek