2023-05-18 14:28:12

Riječi mogu sve - i tješiti, i raniti

Improvizacija kao govorna vježba u nastavi hrvatskoga jezika

Riječi mogu sve – i tješiti, i raniti

(primjer dobre prakse)

Improvizacija ili „stvaranje u hodu“ odličan je primjer govorne vježbe u nastavi hrvatskoga jezika koji, osim što unapređuje učeničke govorne vještine, potiče aktivnost, stvaralaštvo, suradnju, omogućava osvješćivanje i verbaliziranje osjećaja, bolje razumijevanje tuđih osjećaja i pronalaženje rješenja za probleme s kojima se susreću u svakodnevnom životu. Za improvizaciju nije potrebna posebna priprema učenika, pisanje i zapamćivanje teksta pa je učenici vole i rado sudjeluju u njoj.

S učenicima šestoga razreda održan je dvosat s ciljem osmišljavanja likova i problemskih situacija s kojima se učenici susreću u svakodnevnom životu te razrješivanja istih na primjeren način.

Realizirani su sljedeći ishodi na razini predmetnoga kurikuluma:

OŠ HJ A.6.1.

Učenik govori i razgovara o pročitanim i poslušanim tekstovima.

 

OŠ HJ B.6.4.

Učenik se stvaralački izražava prema vlastitome interesu potaknut različitim iskustvima i doživljajima književnoga teksta.

 

Povezanost s međupremetnim temama

osr A.2.2. Prepoznaje situacije istodobnog doživljavanja različitih emocija. Uviđa da ljudi različito izražavaju emocije. osr A.2.3. Predlaže različita rješenja problema. Predlaže rješenja za popravljanje pogreške. osr A.3.2. Analizira povezanost misli – emocije – ponašanje. osr A.4.3. Dogovara se i prihvaća kompromise u situacijama kad je to opravdano.

Jasno iskazuje svoj stav.

uku A.3.4. Učenik kritički promišlja i vrednuje ideje uz podršku učitelja.

 

 

Provedene aktivnosti

Uvodna aktivnost – Ljetna kiša

Osjetilno-doživljajna vježba koju predvodi učiteljica. Učenici stoje ili sjede u krugu. Učiteljica započinje igru pokretom kojega učenici slijede jedan po jedan. Zvukovi se pojačavaju i stišavaju kao pljusak.

Aktivnost opušta i povezuje učenike s ciljem da lakše uđu u proces stvaranja priče i dramsku improvizaciju.

 

 

 

aktivnost – Predmeti pričaju

Učenici sjede u krugu. Učiteljica najavljuje temu sata Riječi mogu sve – i raniti, i tješiti.

Učiteljica je pripremila različite predmete i stavila ih u krug.

Učenici uzimaju predmet koji ih je privukao i stvaraju njegovu povijest (odakle je, što predstavlja, čiji je…) i priča je ostalim učenicima koji pokušavaju priče o predmetima povezati i staviti u kontekst. Dok pričaju, učiteljica pravi zabilješke koje će im pomoći kao smjernice u stvaranju priče.

aktivnost – Stvaranje priče

Učenici samostalno stvaraju priču, oblikuju likove, dijele uloge. Grupiraju se prema željama.

aktivnost – Scenske improvizacije

Učenici proigravaju svoju priču služeći se izabranim dramskim postupcima (zamrznuti prizor, unutarnji monolog, tunel misli…) U aktivnost se može uključiti i učiteljica kao ravnopravni lik.

Nakon svake improvizacije ostali učenici komentiraju problemsku situaciju i njeno rješenje. Mogu predložiti i drugačije rješenje o kojem se onda raspravlja i eventualno ga se može i proigrati.

aktivnost – Povratak u krug

Učenici iskazuju svoje doživljaje, osjećaje, dojmove i spoznaje do kojih su došli tijekom izvođenja prethodnih aktivnosti.

Završna aktivnost - Ritam mašina - stroj

Učenici stoje u krugu. Svaki učenik ulazi u krug i određenim repetitivnim znakom pokazuje svoj odgovor na učiteljičino pitanje, koje uvijek može biti drugačije. Svaki sljedeći učenik pokušava se uklopiti u ritam koji je započeo prvi učenik. Na kraju svi vibriraju u istom ritmu, ali izvodeći različit pokret.

Cilj završne aktivnosti je iskazivanje neverbalno iskazivanje emocija i povezivanje, stvaranje osjećaja zajedništva nakon odigrane drame.

 

Vlatka Bosutić-Cvijić, prof.


Osnovna škola Jagode Truhelke Osijek